Introducties 2018: de hoogste innovatiebijdrages

0

Welke merkartikelfabrikanten leverden met hun introducties in 2018 de hoogste innovatiebijdrage?

In de aanloop naar de FoodAwards, de jaarlijkse prijzen voor de beste introducties van het voorgaande jaar, bracht FoodPersonality op basis van een door onderzoeksbureau IRI samengestelde introductielijst in kaart welke fabrikanten en/of leveranciers met hun introducties in 2018 de hoogste innovatiebijdrage leverden. De optelsom van de introducties van een A-merkartikelfabrikant kan immers veelzeggender zijn dan het hebben van die ene succesvolle introductie.

Zo beloonde het Retailcollege, de jury van de FoodAwards, vorig jaar PepsiCo met een speciale juryprijs vanwege het geheel aan nieuwe producten dat de A-merkartikelenfabrikant in 2017 had geïntroduceerd. Daar komt bij dat het hebben van een succesvolle introductie om uiteenlopende redenen – maar bijvoorbeeld vanwege het groeiende aantal productlanceringen met selectieve distributie – eigenlijk steeds moeilijk wordt.

# Bedrijf Omzetklasse %
1 Unilever > € 10 miljoen 15,4%
2 Coca-Cola 8,5%
3 FrieslandCampina 7,4%
4 Nestlé > € 5 miljoen 5,0%
5 Riedel 3,3%
6 Arla Foods 3,2%
7 Mondelez 2,8%
8 Dr. Oetker  < € 5 miljoen 2,4%
9 Danone 2,2%
10 Perfetti van Melle 2,0%
11 Henkel Benelux 1,9%
12 Müller Nederland 1,8%
13 PepsiCo 1,6%
14 Colgate-Palmolive 1,6%
15 Iglo 1,5%
16 Aviko 1,5%
17 Imperial Tobacco 1,5%
18 Princes Foods 1,3%
19 Heineken 1,3%
20 Van Geloven 1,3%
Totaal  € 119,2 mln. 67,5%

 

Eredivisie
De honderden door IRI als introductie aangemerkte producten die in 2018 in de schappen van supermarkten verschenen waren gezamenlijk goed voor een omzet van bijna € 177 miljoen. Op basis daarvan maakte FoodPersonality een ranking van de 20 merkartikelfabrikanten die met hun introducties van 2018 de meeste omzet realiseerden.

• Het zal weinig verbazing wekken dat Unilever de lijst aanvoert. Door de omvang van het bedrijf en de hoeveelheid categorieën waarin het actief is, voert het zelfs met afstand de lijst aan. Voorbeelden van succesvolle introducties van Unilever in 2018 waren onder meer Knorr Trattoria en Hertog Singles.

• Op enige afstand volgt Coca-Cola, dat de afgelopen jaren veel nieuwe producten laneert, maar vooral met de introductie van Fuze Tea een regelrechte hit had. Catrien Dix, associate director Shopper Marketing bij Coca-Cola European Partners: “De kracht en het succes van Fuze Tea zit in een aantal aspecten. We spelen in op de groeiende vraag van consumenten naar drankjes met minder calorieën. Daarnaast biedt Fuze Tea variatie, keuze en beleving door bijzondere smaakcombinaties zoals Mango-Chamomile en Peach-Hibiscus. Ook dit jaar blijven we innoveren met nieuwe verpakkingsformaten en nieuwe smaakvariaties.”

• Op plaats drie treffen we FrieslandCampina aan, dat het afgelopen jaar van onder meer van zich deed spreken met de opvallende introductie van Mona Oops, een minder zoet en op yoghurt gebaseerd toetje.
Unilever, Coca-Cola en FrieslandCampina rekenen we tot de introductie-eredivisie (omzetklasse > € 10 miljoen). De drie bedrijven zijn gezamenlijk goed voor meer dan 30% van de totale innovatiebijdrage.

Eerder deze maand kwam de jury van de FoodAwards, bestaande uit inkoopmanagers van Albert Heijn, Jumbo en Superunie, bijeen om te bepalen welke introducties uit 2018 genomineerd worden voor een FoodAward.

Dat is het startsein voor de FoodAwards-campagne waarin consumenten wordt gevraagd op hun favoriete producten te stemmen en waarmee vorig jaar meer dan een miljoen consumenten werden bereikt.

Hoofdmoot
• In de omzetklasse tot € 10 miljoen voert Nestlé de lijst aan. In 2018 bleek de multinational met name in de categorie zoetwaren succesvol. Nestlé Mini Mix deed het goed, maar opvallender was de introductie van KitKat Ruby, de eerste grootschalige – en succesvolle – toepassing van ruby chocolade. “Afgelopen jaar hebben wij ee miljoen stuks KitKat Ruby verkocht. Het bewijs dat we met een gevestigd merk als KitKat innovatief blijven. We gaan hier dit jaar mee door en op het moment dat deze editie verschijnt hebben we weer een nieuwe KitKat- innovatie die net zo verrassend is als de KitKat Ruby”, aldus Category, Channel & Sales Development lead Confectionery Milan Slikker.

• Zeer verdienstelijk mogen we ook de positie van Riedel noemen. Nog maar kort op eigen benen, werd het aanbod grondig afgestoft. En succes boekte Riedel vooral met de introductie van Appelsientje Volle Smaak.
De hoofdmoot van de lijst met de 20 hoogste innovatiebijdragen wordt gevormd door bedrijven met een bijdrage tot € 5 miljoen.

• Hier treffen we Dr. Oetker aan, een bedrijf dat doorgaans veel introducties heeft, met name in de categorie bakproducten. Sales manager Michael Klaver: “Dr. Oetker heeft het afgelopen jaar innovatieve en waardevolle concepten geïntroduceerd zoals Dr. Oetker No Bake Taarten, Dr. Oetker Yes it´s Pizza, Koopmans Appeltaart extra deeg, Mini Pizza Dr. Oetker Ristorante Piccola Margherita en de Dr. Oetker Glamour Mix. We zijn er dan ook erg trots op dat Dr. Oetker in de top-20 bedrijven staat met de hoogste bijdrage aan innovaties in 2018.”

Vermeldenswaardig in deze categorie bedrijven is ook Henkel dat met name met Lovables premium wasverzorgingsproducten een opvallende introductie had, terwijl Aviko zwaar inzette op de Airfryer als platform voor introducties. Van Geloven tenslotte bouwde niet alleen voort op het succes van ovensnacks maar wist ook te verassen met de introductie van Mora Tostini.