Investeerders achter Gorillas, Flink etc. kijken naar ‘omslag consument’

0
Leestijd: 4 minuten

Een interessant artikel in Het Financieele Dagblad van afgelopen dinsdag. Week na week zien we berichten over investeerders die geld steken in… nou, noem ze maar op. Het lijkt wel of Gorillas, Flink en Getir ergens ‘groeigeld’ ophalen. En dan ineens stoppen ex-man Bill en ex-vrouw Melinda Gates 600 miljoen in de rooie kratten van Picnic (en even over beroemdheden dit zijlijntje: steracteur Leonardo di Caprio heeft afgelopen week geld heeft gestoken Mosa Meat, het Nederlandse bedrijf dat kweekvlees wil doorontwikkelen voor grootschalige consumptie). Maar wat zien al die investeerders dan voor zich? Hopen ze op een toekomstig Amazon na het Amazon van vandaag? Een wereldmarktleider op de flitsfiets?

Ja en nee. Nog even terug naar de allereerste keer dat we een persbericht van Gorillas kregen. De flitsbezorger had € 240 miljoen opgehaald, bij onder andere Coatue Management, DST Global, Tencent, Fifth Wall, Green Oaks en Atlantic Food Labs. Dat was een soort van begin.

Het Financieele Dagblad heeft ook ’s teruggekeken naar al dat gepompte geld. Crisp kreeg onlangs € 30 miljoen van Jitse Groen, van Thuisbezorgd/Just Eat Take-away. Gorillas, aldus de krant, haalde afgelopen week € 810 miljoen op aan ‘groeigeld’.

Wat gebeurt er nu eigenlijk, als we naar Nederland kijken? Aan de ene kant heb je Ahold Delhaize/AH, Jumbo, Plus, Detailresult etc., etc., die investeringen doen vanuit de winst. En daar staan – sinds de komst van Picnic, maar dit jaar kwamen er al die flitsfietsers bij – nu bedrijven tegenover die verlies draaien, maar in de toekomst op een soort ‘winner takes all’-situatie zitten te azen met andermans centen. En die ‘anderman’, wat wil die in godsnaam?

De krant heeft her en der rondgevraagd aan investeerders of aan bedrijven die weer gelieerd zijn aan die investeerders. En daarmee krijgen we een inkijkje dat we gewoonlijk niet krijgen. Private equity zit zo graag aan de tafel van een praatprogramma, zeggen we maar.

En in dat HFD-artikele zegt ene Sofia Dolfe van Index Ventures dit: “Wij zoeken naar sectoren waar de gewoonten van consumenten veranderen.” Index Ventures heeft onlangs geld gestoken in de Tsjechische online-supermarkt Rohlik en de Britse flitsbezorger Djia. “Hoe groter, hoe interessanter”, aldus Dolfe. “En de markt voor Europese boodschappen is € 1.875 miljard groot.”
Er komt ook een bevinding van Goldman Sachs voorbij: van die Europese levensmiddelenmarkt zullen online-spelers zo rond 2040 25 tot 30% in handen hebben.

Tot aan coronatijd: bijna iedereen bestelde non-food al online (Amazon, Zalando, Bol.com), maar voor boodschappen ging je naar de supermarkt. Een investeerder die anoniem wil blijven, zegt: corona heeft al laten zien dat dat niet zo hoeft te blijven. En bovendien is het maar de vraag hoe lang consumenten nog twee, drie keer per week naar een supermarkt willen, dat kost allemaal tijd. Tijd die de consument liever anders besteedt.

En nou weer Goldman Sachs: de coronapandemie heeft de opkomst van online boodschappen doen, flitsbezorging etc., etc. versneld tot een tempo dat anders vijf tot tien jaar zou hebben geduurd, al je kijkt naar de opkomst van online vóór corona.
Ene Clément Genelot is analist bij de Franse zakenbank Bryan Garnier (die eerste naam klinkt overigens weinig Frans, daar niet van) en hij wijst erop dat private-equitybedrijven momenteel bulken van het geld. En daar móet wat mee. En door corona heeft online boodschappen doen ‘momentum’ gekregen (zo zegt Genelot dat). Volgens hem hebben de flitsbezorgers tot nu toe dit jaar al € 4,7 miljard aan groeigeld toebedeeld gekregen. Maar dan blijkt hij de pot van Gorillas nog niet eens te hebben meegeteld.

Picnic hoort qua investeringsbereidheid ook tot dit soort bedrijven. Bill en Melinda Gates met hun 600 miljoen: en Picnic bouwt maar voort met dc’s en hubs en subhubs en wat dies meer zij. Een dc kost naar schatting tussen de € 150 en € 200 miljoen, vertelt iemand genoemde krant. Dus het kan nog lang duren voordat Picnic winst maakt, zolang het eerst nog uitbreidt in Duitsland en Frankrijk (nog meer dc’s en hubs). Het ‘verbrandingspatroon’ van groeigeld is volgens Genelot (Brian Garnier) bij flitsbezorgers het ergst. Zij lijden volgens hem op elke euro omzet een verlies van dertig tot vijftig cent. Maar ergens moet er een situatie ontstaan van 1/ meer bestellingen, 2/ minder korting bij de bestelling en 3/ lagere bezorgkosten (al dan niet ten opzichte van het bestelbedrag, zeggen wij er even bij).

Ook nog aan het woord: ene Larry Illg, directeur van de ‘fooddivisie’ van Prosus. Prosus? Wie een beetje thuis is in de AEX, weet dat Prosus die vrij nieuwe grootheid is die belangen heeft in opkomende techbedrijven (bekend is vooral het belang van Prosus in het Chinese Tencent). Maar Prosus kijkt ook naar de levensmiddelenwereld. Wat blijkt? Prosus heeft een belang in Oda, een Noors soort Picnic of Crisp, en in Flink, een van die flitsbezorgers in ons land dus. Illg denkt: wie eenmaal een keer online boodschappen heeft bestelt, doet dat daarna weer, wellicht niet meteen de volgende keer, maar het komt…

En dan weer even naar Dolfe van Index Ventures: ja, het is waar, in een sector vol disruptie zit altijd iedereen te kijken naar de vraag ‘wie is de partij van ‘winner takes all’ over een paar jaar. Zoals Amazon eigenlijk hét grote voorbeeld is. Of Alibaba, en noem ze maar op. Maar Dolfe – en ook Illg van Prosus – vindt dat dat niet het geval hoeft te zijn in een Europese markt van boodschappen doen. “In potentie zijn er meerdere winnaars in Europa. De markt bestaat uit zoveel verschillende segmenten, en is er groot genoeg voor.”