IRI: De 20 grootste introducties van 2017

0
Vandaag maakt onderzoeksbureau IRI de jaarlijkse Introductie Top 20 bekend. Daaruit blijkt dat Heineken 0.0% de grootste introductie is van het afgelopen jaar, maar ook dat het aantal introducties met meer dan een ton omzet per week – een graadmeter voor de innovatiekracht van merkartikelfabrikanten – op een absoluut dieptepunt is aangeland. Alleen Heineken 0.0% realiseert een weekomzet hoger dan een ton.
De totale weekomzet van de Introductie Top 20  van 2017 opgeteld is met € 1,3 miljoen historisch laag, zelfs nog lager dan vorig jaar toen ook al een dieptepunt werd bereikt. Nieuwe concepten zijn steeds minder in staat om in het introductiejaar direct een hoge omzet te scoren. In het topjaar 2007 waren er nog 13 introducties die een omzet van meer dan € 100.000,- per week haalden.
IRI Introductie Top 20
Verschillende redenen liggen ten grondslag aan de afname van het aantal grote innovaties. De versnippering van afzetkanalen, doelgroepen en communicatiemiddelen maakt het steeds moeilijker om in het eerste jaar van introductie een grote doelgroep te bereiken. Daarnaast wordt er steeds meer ruimte gegeven aan kleine, onderscheidende spelers, wat het ook moeilijker maakt om een goede plaats op het schap te verwerven.
Veel consumententrends die al langere tijd gaande zijn, ziet IRI ook dit jaar terug in de twintig beste introducties. IRI heeft zeven consumententrends geïdentificeerd waar de 20 beste innovaties op in spelen:
1. Indulgence / jezelf verwennen
2. Gezondheid (vooral in de vorm van minder suiker en 100% natuurlijke ingrediënten)
3. Nostalgie (het bekende van vroeger in een nieuw jasje)
4. Premiumization (het goede nog beter)
5. Verrassende smaakcombinaties (zoet & pittig; bijzondere vruchten)
6. Verfrissing en minder alcohol
7. Snelheid en Gemak

In de drankencategorie is volgens IRI veel geïnnoveerd het afgelopen jaar. Naast winnaar Heineken 0.0%, zijn er nog acht drankeninnovaties terug te vinden in de top-20 van grootste innovaties.