IRI: assortimentsrationalisatie in volle gang

0
Leestijd: 2 minuten

De verwachte assortimentsrationalisatie als reactie op de uitbraak van het coronavirus en de economische gevolgen daarvan is er. Cijfers van IRI laten zien dat er sprake is van een dalend aantal EAN’s per supermarkt. Met name in zuivel, koekjes en babyvoeding  wordt gesnoeid.

Vanaf week 22 is een dalende lijn in het aantal verkochte EAN’s per supermarkt volgens IRI duidelijk waarneembaar. Ook ligt het aantal EAN’s per winkel een stuk lager dan het niveau in dezelfde periode vorig jaar.  De rationalisatie treft echter niet alle categorieën. Het meest getroffen zijn zuivel (verse zuiveldranken, desserts en vooral overige verse zuivel), koekjes, babyvoeding en sanitair papier (één van de meest gehamsterde producten tijdens de eerste coronaweken).

Ontwikkeling van het aantal EAN’s per winkel – wk 06 2020 t/m wk 32 2020. Let wel, IRI meet de VERKOPENDE EAN’s – de hoge pieken in de ‘hamsterweken’ worden dus niet veroorzaakt door meer assortiment op de winkelvloer, maar door meer verschillende EANs die verkocht zijn in die tijd gezien de out- of-stocks van hardlopers.

Het zijn overigens niet alleen supermarkten die willen rationaliseren, ook sommige fabrikanten stellen voor om het aantal producten te verminderen om extra ruimte te maken voor de hardlopers in het assortiment.

Er zijn volgens IRI echter ook categorieën waar het aantal producten juist fors stijgt. Daarbij gaat het met name om ‘indulgence categorieën’. Zo wordt de lijst categorieën waar het aantal producten toeneemt aangevoerd door bier, kruiden, koffie, wijn, aperitieven, bakproducten en thee.