IRI: Weinig beweging marktaandelen supermarkten

0
De behaalde omzetten en marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2017 zijn definitief bekend. IRI meet de marktaandelen al een groot aantal jaren op dezelfde wijze. De verschuivingen in de markt zijn klein in 2017. Jumbo laat de grootste groei zien, met een winst van 0,2%-punt. Daarnaast winnen ook Dirk, Plus en Spar aandeel, ten kostte van Albert Heijn, Emté, MCD en hard discount. Allen winnen of verliezen 0,1%-punt.
 Marktaandelen supermarkten 2017 (IRI)
De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2017 bedraagt in € 37,4 miljard, een stijging van 3,8% ten opzichte van vorig jaar. Dat is beduidend hoger dan de groei van vorig jaar (+2,5% o.b.v. 52 weken). De aantrekkende economie en het stijgende consumentvertrouwen zijn ook terug te zien in de bestedingen bij de supermarkten.

De opkomst van alternatieve kanalen zet door in 2017. Dit maakt het eenduidig definiëren van de markt waarbinnen marktaandelen bepaald worden steeds moeilijker. IRI meet de marktaandelen inclusief de online en ‘on the go’ verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Juist deze twee kanalen hebben het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Eerder publiceerde FoodPersonality al de marktaandelen 2017 volgens het voorspellende model van Visualfabriq.

De opkomst van alternatieve kanalen betekent voor supermarkten enerzijds een verruiming van de markt doordat bijvoorbeeld via online verkopen ook de klein zakelijke klant bediend kan worden. Daarnaast biedt de combinatie van retail en foodservice, ook wel blurring genoemd, kansen op additionele omzet voor de traditionele supermarkt. Anderzijds zorgt de opkomst van pure online players, budgetstores en nieuwe foodservice-concepten voor een toenemende druk op de omzet van het traditionele supermarktassortiment.

Net zoals vorig jaar wordt de marktgroei en de groei van de winnende formules gedreven door de verscategorieën. Met een groei van bijna 5% groeit vers beduidend sterker dan kruidenierswaren of non-food. Alle versgroepen laten een groei zien, maar groente en fruit blijven de grootste groeidrijvers. Ook de vorig jaar ingezette halt aan de groei van hard discount zet dit jaar door. Aldi en Lidl gezamenlijk verliezen 0,1% marktaandeel aan service supermarkten.