IRI: Bio en vleesvervangers onder druk

0
Leestijd: 2 minuten

De verkoop van vleesvervangers en biologische producten groeide de afgelopen jaren spectaculair. Maar volgens IRI zit er nu de klad in. De marktonderzoeker meldt een trendbreuk in de verkoop van vleesvervangers. Ook biologische producten worden vanwege de huidige koopkrachtontikkelingen minder vaak gekocht.

Was er de afgelopen jaren sprake van een forse verkoopstijging (in 2020 zelfs met 34% tot € 141 miljoen), nu daalt de verkoop van vleesvervangers met 5% procent. En dat ondanks dat het prijsverschil met vlees aanzienlijk kleiner is geworden (vorig jaar was dat prijsverschil 30%, nu 20%).

Ook de omzet van biologische producten staat onder druk, terwijl die juist in de coronaperiode, toen mensen veel met gezondheid en duurzaameheid bezig waren, nog flink steeg. De NOS maakte vanochtend een item in het Radio 1 Journaal over dit onderwerp waarin ook Roosmarijn Saat, eigenaar van de biologische supermarkt Gimsel in Rotterdam, aan het woord kwam: “Mensen denken nu toch vooral aan hun portemonnee. We merken echt dat de verkoop sinds de zomer onder druk staat.”

Volgens marktonderzoeker GfK krijgen vooral de reformzaken en natuurwinkels een omzetdaling voor hun kiezen. “De supermarkten laten nog nauwelijks daling zien, maar dat kan nog komen”, aldus Norman Buysse van GfK. Michaël Wilde, directeur van koepel Bionext, bevestigt de dalende trend. “Sinds de zomer is bij de speciaalzaken de groei eruit.”

Bij Schouten Europe, producent van vleesvervangers, zien ze een vergelijkbare ontwikkeling. “In coronatijd groeiden we met 40%, nu zitten we op -7%”, aldus Kees van den Heuvel. “Dus dat is wel een trendbreuk. Mensen zijn onzeker over de toekomst, er is een laag consumentenvertrouwen. Wij zien dat consumenten nu vaak teruggrijpen naar traditionele recepten. Gewoon vlees dus. Dat is jammer.”

Van den Heuvel verwacht evenwel dat het tijdelijk is: “Wij weten dat mensen best bereid zijn om de stap naar vleesvervangers te zetten. Maar het gebeurt nog te vaak dat consumenten teleurgesteld zijn over de smaak. Die moet beter. Maar als iedereen bij wijze van spreken één keer per week zijn vlees vervangt, dan wordt er al zoveel winst gemaakt voor het milieu. Mensen weten dat en die gaan zich er straks ook wel weer naar gedragen.”

Bron: NOS