IRI Corona Update: hamstergedrag stabiliseert

0

Ondanks dat week 11 ‘slechts’ drie hamsterdagen kende, ligt de omzet in week 12 waarin op alle dagen gehamsterd werd lager dan in de week ervoor, zo becijferde onderzoeksbureau IRI. De omzet van supermarkten kwam volgens de onderzoekers uit Zaltbommel in week 12 uit op € 940,1 miljoen, wat neerkomt op een stijging van 23,6% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Het betekent evenwel een daling van 5,6% ten opzichte van week 11.

Sluiting horeca

De impact van de sluiting van de horeca sinds deze week, lijkt dus minder van invloed dan het extreme hamstergedrag van de eerste drie dagen na de strengere maatregelen die door de overheid werden afgekondigd. Het hamstergedrag was volgens IRI dus zeker nog aanwezig in week 12, maar lijkt in de supermarkten wel al iets verminderd ten opzichte van week 11.

IRI becijferde verder dat het year to date (YTD) groeicijfer tot en met week 12 uikomt op 8,5%. De vorige week geconstateerde regionale verschillen zijn in week 12 al minder groot. Het online verkoopkanaal daalt ten opzichte van vorige week met 6% (maar groeit nog 32% ten opzichte van vorig jaar).

AH to go, Jumbo City

Gemakswinkels zoals AH to Go en Jumbo City hebben erg last van de beperkende maatregelen en dalen door minder bezoekers met 41% in omzet. De omzet van drogisterijen stijgt harder dan supermarkten – met 25,1% – terwijl nu ook de omzet van slijterijen stijgt met +13,4% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar.

Binnen drogisterijen ziet IRI nog een vergelijkbare omzetplus als in week 11. Binnen slijterijen constateerden de onderzoekers vorige week nog geen omzetstijging, terwijl in week 12 juist wél een sterke groei ten opzichtte van vorig jaar vastgesteld kan worden. De sluiting van de horeca lijkt dus wel te leiden tot een omzetgroei bij slijterijen.