IRI Corona Update: de meest gekochte categorieën

0
Leestijd: 2 minuten

In navolging van collega-marktonderzoeker Nielsen ziet ook IRI het hamstergedrag in supermarkten verder normaliseren. De stijging in week 13 tov dezelfde week vorig jaar bedroeg nog ‘slechts’ 10,3%. De groei van de supermarktomzet tot en met week 13 komt daarmee uit op 8,7%.

De online verkoop van boodschappen is weer iets gestegen ten opzichte van vorige week, en wel met een additonele 10% groei. Gemakswinkels zoals AH to go en Jumbo City blijven daarentegen een flinke daling laten zien van -54% ten opzichte van vorig jaar. De lagere omzet wordt uiteraard veroorzaakt door minder traffic, maar ook doordat er minder covenience stores open zijn. Zo zijn de vestigingen van Spar University grotendeels gesloten.

Handzeep, tissues, rijst, pasta

Naast handzeep en tissues zien de onderzoekers op categorieniveau de grootste groei in rijst, pasta, conserven, houdbare melk, diepvries en natuurlijk toiletpapier. Opvallend is dat in week 10 ook een sterke groei was in personal care producten als deodorant en tandpasta, maar IRI ziet dat in week 11 en 12 minder sterk zo sterk terug.

Categorieën die duidelijk minder verkocht worden sinds de coronacrisis zijn onder meer meeneempakjes drinken (-55%) en kauwgom (-16%). Ook ijs en desserts (-5%) zijn minder in trek. IRI verklaart de daling van meeneempakjes drinken doordat deze doorgaans aan kinderen worden meegegeven naar school. En kauwgum doordat er minder behoefte aan een frisse adem is doordat mensen minder contact met elkaar hebben.

Ook tabak (-3%) wordt dezer dagen minder verkocht. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat mensen niet kunnen uitgaan waardoor er nu minder gelegenheidsrokers zijn.

Drogisterijen, slijterijen

IRI keek in deze update ook weer naar aanpalende verkoopkanalen. Binnen drogisterijen zien de onderzoekers een met supermarkten vergelijkbare ontwikkeling van zich normaliserende aankooppatronen. In drogisterijen lag de omzet in week 13 nog 9,2% hoger ten opzichte van dezelfde week vorig jaar.

En terwijl IRI vorige week nog een aanzienlijke omzetgroei in slijterijen constateerde lijkt die groei niet langer door te zetten en is de omzet in week 13 zelfs met 7,9% gedaald ten opzichte van vorig jaar.