IRI: flinke groei voor top-100 A-merken

0
De top-100 A-merken groeien met 2,6%, zo blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI. Dit is de sterkste groei sinds negen jaar. Hiermee groeien de grote A-merken beduidend harder dan het private label dat, exclusief vers, met slechts 0,8% groeit. Winnende merken danken hun groei aan verschillende factoren: innovatie, succesvolle promoties, prijsstijgingen en succesvol inspelen op marktrends zoals de behoefte aan minder suiker of juist aan meer eiwitten.
De groei van de A-merken ligt beduidend hoger dan die van de huismerken (exclusief vers), maar ligt wel lager dan de groei van de verscategorieën. De totale omzet van de merken Top 100 komt in deze editie uit op € 8,3 miljard en is daarmee verantwoordelijk voor ruim 22% van de totale supermarktomzet.
Top 10 A-merken
Rank  Merk  Omzet (in miljoenen euro)
1 MARLBORO                                  455,5
2 COCA COLA                                 298,3
3 CAMPINA                                      265,5
4 HEINEKEN                                    263,3
5 CAMEL                                          221,9
6 UNOX                                            217,6
7 LAY’S                                            203,6
8 DOUWE EGBERTS                      196,9
9 DR OETKER                                 191,6
10 AMSTEL                                     163,3

Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten en versterkt haar koppositie verder. De nummer twee van vorig jaar (Douwe Egberts) heeft ervoor gekozen om de merken Senseo en L’Or niet langer onder de paraplu Douwe Egberts te verkopen, maar als aparte merken in de markt te zetten. Hierdoor zakt het merk Douwe Egberts naar de achtste plaats en komt het met het individuele merk Senseo binnen op plaats 39. Het verschil tussen de nummers één en twee  is hiermee ruim € 150 miljoen geworden, waardoor de koploperspositie van Marlboro bijna onaantastbaar lijkt geworden (al bestaat een groot deel van de omzet van het merk uit accijns).

De hoogste nieuwe binnenkomer in Merken Top 100 van dit jaar (na Senseo) is Tony’s Chocolonely, het Nederlandse merk dat streeft naar 100% slaafvrije chocolade. Sinds de introductie in 2005 is het merk jaar op jaar sterk gegroeid. Twaalf jaar na oprichting komt Tony’s Chocolonely nieuw binnen op nummer 84 en is daarmee inmiddels groter dan M&M’s (nummer 86).