Rank Merk Omzet (in miljoenen euro)
Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten en versterkt haar koppositie verder. De nummer twee van vorig jaar (Douwe Egberts) heeft ervoor gekozen om de merken Senseo en L’Or niet langer onder de paraplu Douwe Egberts te verkopen, maar als aparte merken in de markt te zetten. Hierdoor zakt het merk Douwe Egberts naar de achtste plaats en komt het met het individuele merk Senseo binnen op plaats 39. Het verschil tussen de nummers één en twee is hiermee ruim € 150 miljoen geworden, waardoor de koploperspositie van Marlboro bijna onaantastbaar lijkt geworden (al bestaat een groot deel van de omzet van het merk uit accijns).
De hoogste nieuwe binnenkomer in Merken Top 100 van dit jaar (na Senseo) is Tony’s Chocolonely, het Nederlandse merk dat streeft naar 100% slaafvrije chocolade. Sinds de introductie in 2005 is het merk jaar op jaar sterk gegroeid. Twaalf jaar na oprichting komt Tony’s Chocolonely nieuw binnen op nummer 84 en is daarmee inmiddels groter dan M&M’s (nummer 86).