IRI: Keurmerken stuwen groei duurzame voeding
IRI: Keurmerken stuwen groei duurzame voeding Shelflife

IRI: Keurmerken stuwen groei duurzame voeding

Algemeen

Terwijl de totale omzet in voeding in Supermarkten met 4,2% groeide in 2019, groeide de omzet in voedselproducten met een onafhankelijk keurmerk met 26%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI (download het volledige rapport hier). Deze groei is niet alleen fors maar ook aanhoudend. In 2018 en 2017 was de groei namelijk respectievelijk 16% en 30%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is inmiddels 19,2%.

Gekeken naar de afzonderlijke keurmerken, groeide het Beter Leven Keurmerk met 25% en blijft daarmee met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt. Biologisch toont een iets lagere groei (+5%). MSC en ASC groeien beide door met dubbele groeicijfers, op weg naar een aandeel van 100% duurzamere gevangen of gekweekte vissoorten. On the way to Planet Proof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, met name door de groei in de groep zuivel.

Op categorieniveau zijn eieren en vis de groepen met het hoogste aandeel in keurmerken (82% en 74%) en heeft de groep Brood & Banket het laagste aandeel (1%). In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. € 860 miljoen en € 762 miljoen). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125%).

Keurmerken 2019Figuur 1: Omzetaandeel keurmerken binnen productgroep (%) - Totaal Supermarkten – Full Year 2018 vs. 2019

Omzetcijfers van keurmerken in andere afzetkanalen dan supermarkten, zoals horeca, catering

markten en speciaalzaken zijn nog maar nauwelijks beschikbaar. De ervaring van leveranciers van

producten met een onafhankelijk keurmerk is dat de afzet van duurzamere producten fors

achterblijven op supermarkten, waar het werken met vaste ketenstructuren en eigen of

onafhankelijke duurzamere (keur)merken steeds meer de standaard is.

“Een bijzondere aanpak, ook internationaal gezien, die heeft geleid tot de aanhoudende groei van duurzamer voedsel binnen de Nederlandse supermarkten”, aldus Maurits Steverink, ketenmanager van het

consortium van onafhankelijke keurmerken.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.