IRI: Keurmerken stuwen groei duurzame voeding

0
Leestijd: 2 minuten

Terwijl de totale omzet in voeding in Supermarkten met 4,2% groeide in 2019, groeide de omzet in voedselproducten met een onafhankelijk keurmerk met 26%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI (download het volledige rapport hier). Deze groei is niet alleen fors maar ook aanhoudend. In 2018 en 2017 was de groei namelijk respectievelijk 16% en 30%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is inmiddels 19,2%.

Gekeken naar de afzonderlijke keurmerken, groeide het Beter Leven Keurmerk met 25% en blijft daarmee met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt. Biologisch toont een iets lagere groei (+5%). MSC en ASC groeien beide door met dubbele groeicijfers, op weg naar een aandeel van 100% duurzamere gevangen of gekweekte vissoorten. On the way to Planet Proof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, met name door de groei in de groep zuivel.

Op categorieniveau zijn eieren en vis de groepen met het hoogste aandeel in keurmerken (82% en 74%) en heeft de groep Brood & Banket het laagste aandeel (1%). In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. € 860 miljoen en € 762 miljoen). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125%).

Keurmerken 2019Figuur 1: Omzetaandeel keurmerken binnen productgroep (%) – Totaal Supermarkten – Full Year 2018 vs. 2019

Omzetcijfers van keurmerken in andere afzetkanalen dan supermarkten, zoals horeca, catering
markten en speciaalzaken zijn nog maar nauwelijks beschikbaar. De ervaring van leveranciers van
producten met een onafhankelijk keurmerk is dat de afzet van duurzamere producten fors
achterblijven op supermarkten, waar het werken met vaste ketenstructuren en eigen of
onafhankelijke duurzamere (keur)merken steeds meer de standaard is.

“Een bijzondere aanpak, ook internationaal gezien, die heeft geleid tot de aanhoudende groei van duurzamer voedsel binnen de Nederlandse supermarkten”, aldus Maurits Steverink, ketenmanager van het
consortium van onafhankelijke keurmerken.