IRI marktaandelen supermarkten: grootste winst voor Jumbo en hard discounters

0

De behaalde omzetten en marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2018 volgens IRI zijn definitief bekend. In een groeiende markt laten Jumbo en de discounters de grootste groei zien in marktaandeel. Daarnaast winnen ook Coop en Spar aandeel, vooral ten koste van Albert Heijn dat 0,6 %-punt marktaandeel verliest.

De omzet van de Nederlandse supermarkten in 2018 bedroeg in totaal € 38,7 miljard, een stijging van 3,5% ten opzichte van vorig jaar. Daarmee ligt de groei iets lager dan vorig jaar, toen een groei van 3,8% werd gerealiseerd.

IRI marktaandelen supermarkten 2018

IRI meet de marktaandelen al een groot aantal jaren op dezelfde wijze. De marktaandelen worden gemeten inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten.

Opmerkelijk is het sterke verlies van Albert Heijn, dat als marktleider 0,6% marktaandeel inlevert dit jaar. De grootste groeier dit jaar is Jumbo dat mede dankzij de overname van Emté 0,4% marktaandeel wint. Ook Coop plust door de overname van Emté en laat een marktaandeelstijging van 0,2% zien. Daarnaast weet ook Spar haar marktaandeel licht te laten groeien dit jaar.

Verder is het opvallend dat hard discount weer aan een opmars bezig is. Na een kleine daling in marktaandeel vorig jaar, laten zowel Aldi als Lidl dit jaar weer een sterkere groei zien dan de rest van de markt, waardoor ze gezamenlijk 0,4% in marktaandeel stijgen.

De verkoop van Emté aan Jumbo en Coop veroorzaakt uiteraard een daling van het marktaandeel van Superunie.

Eerder kwam concurrent Nielsen al met de marktaandelen supermarkten in 2018. Die lieten (uiteraard) een vergelijkbaar beeld zien, maar ook verschillen zoals het marktaandeel van Spar dat bij Nielsen stabiel op 1,2% blijft (eveneens exclusief Spar Express).