IRI & Nielsen: de marktaandelen

0
Leestijd: < 1 minuut
Traditiegetrouw komen de bekende marktonderzoekers in januari met de marktaandelen van de verschillende supermarktorganisaties.Jumbo (de formule, niet de groep) en Albert Heijn groeien het hardst door de opening van veel nieuwe winkels, terwijl Plus vooral autonoom hard weet door te groeien.
Jumbo groeit volgens IRI van 14,0% naar 17,4% marktaandeel, terwijl Albert Heijn van 34,3% naar 35,1% stijgt. Nielsen komt voor Jumbo op hetzelfde marktaandeel uit, terwijl het Albert Heijn 0,1% lager inschat. zowel IRI als Nielsen zetten Plus op 6,2%.

Een verder: Lidl wint 0,3% en heeft nu een marktaandeel van 10%, Coop wint 0,1% en heeft nu 3%. Ook Jan Linders wint 0,1% en komt op 1,1%. Nielsen noteert daarentegen een daling voor Spar van 0,1% (marktaandeel 1,2%) en voor Aldi 0,1% (marktaandeel 7,3%). De marktaandelen van de overige formules zijn stabiel. Inkoopvereniging Superunie ziet het marktaandeel met 0,2% stijgen tot 29,2%.
De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2015 bedraagt volgens IRI in totaal € 35,9 miljard (een stijging van 4,6%). Het jaar 2015 bevatte wel 53 weken, wat natuurlijk een deel van deze stijging verklaart. Gecorrigeerd voor deze extra week resteert een nog altijd mooi stijgingspercentage van 2,5% over. Ter illustratie: vorig jaar groeide de supermarktomzet met 0,3%.
Het totale groeicijfer komt tot stand op basis van sterk tegengestelde ontwikkelingen in de markt. De sterke opkomst van alternatieve aanbieders, waaronder de zogenaamde budgetstores en online retailers, zorgt voor een toenemende druk op het traditionele supermarktassortiment.