IRI: Pick & Mix meest effectieve promotie voor categoriegroei

0
Leestijd: < 1 minuut

De laatste jaren ziet IRI steeds meer Pick & Mix promoties in de Nederlandse supermarkten, waarbij de consument een combinatie van verschillende producten mag kiezen voor een vaste prijs. Vooral in verscategorieën wordt deze promotievorm steeds vaker toegepast.

Op basis van diepgaande IRI versdata deed de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de effectiviteit van deze Pick & Mix-promoties binnen de supermarkt. De conclusie is dat Pick & Mix-promoties de meest succesvolle promoties zijn om de markt te verruimen en daadwerkelijk volumegroei te realiseren voor de hele categorie. Overigens: groente- en fruitpromoties brengen categoriegroei, vleespromoties niet.

In het onderzoek is de effectiviteit van prijskortingen, meerstuksaanbiedingen en Pick & Mix geanalyseerd voor drie verscategorieën: groente, fruit en vlees. Er is gekeken naar het effect op de producten die in de aanbieding waren en naar het effect op de gehele categorie. “Voor de categorie vlees blijkt dat de promoties wel leiden tot een volumestijging van de producten die in promotie zijn, maar geen van de onderzochte promotievormen leidt tot een volumegroei van de hele categorie vlees.

“De vleespromoties leiden enkel tot een verschuiving van het aankoopmoment en tot een verschuiving binnen vleessoorten”, aldus Jessy Hommen die het onderzoek bij IRI uitvoerde namens de Universiteit van Tilburg. In tegenstelling tot vlees, leiden Pick & Mix-promoties met groente en fruit juist wél tot een volumegroei voor de totale categorie.

Verder blijkt uit het onderzoek dat binnen een op Pick & Mix gebaseerde promotie zowel de keuze- als de aankoophoeveelheid de effectiviteit beïnvloeden. De hoogste effectiviteit wordt behaald met een zo laag mogelijke aankoophoeveelheid en zo veel mogelijk keuze.