IRI: ‘plantaardige zuivel’ passeert omzetgrens € 100 miljoen

0

Plantaardige variatie op zuivel laat al jarenlang een sterke groei zien, maar heeft volgens marktonderzoeker IRI deze maand een mijlpaal bereikt. De voortschrijdende jaaromzet binnen supermarkten voor plantaardige zuivel is voor het eerst door de grens van € 100 miljoen gegaan.

Om precies te zijn: op basis van de voortschrijdende jaarcijfers (week 17 2018 tot en met week 16 2019) bedragen de verkopen binnen supermarkten € 101 miljoen. Een groei van 11,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hiermee is plantaardige variatie op zuivel zeker de niche voorbij.

Plantaardige zuivelalternatieven zijn in opkomst door de groeiende interesse in plantaardige producten. Plantaardige producten trekken lang niet meer alleen de kleine groep mensen aan die vanwege een allergie of om ethische redenen dierlijke producten mijden. De groei komt vooral vanuit de mainstream consument die zoekt naar een goede balans tussen gezondheid en duurzaamheid.

Het belangrijkste ingrediënt van plantaardige variatie op zuivel was altijd soja, maar de variëteit aan plantaardige ingrediënten is de laatste jaren sterk toegenomen. Ook rijst, amandel, haver, cashew, gerst en noten zien we steeds vaker terug. Naast plantaardige zuivel groeien ook andere plantaardige segmenten sterk, zoals bijvoorbeeld vleesvervangers, noten, boter en ijs.