IRI: supermarktomzet stijgt 4,7% in 2020

0

Onderzoeksbureau IRI rekent voor 2020 op een groei van de supermarktomzet van 4,7%. Dit groeicijfer is opgebouwd uit + 2,5% ‘basisgroei’, + 2% groei dankzij de extra week in 2020 (week 53) en + 0,2% ‘EK-groei’, mits het Nederlands elftal een succesvolle EK doormaakt. Het betreft de verwachte omzetgroei van de Nederlandse supermarkten inclusief hard discount en inclusief de online verkopen van de traditionele supermarkten.

Hiermee komt de verwachte groei van 2020 iets hoger uit dan de huidige marktgroei van 4,3% (t/m week 45 2019). Het huidige groeicijfer wordt mede gedreven door de btw-verhoging begin dit jaar. Dit zal in 2020 geen invloed meer hebben op het groeipercentage waardoor de basisgroei zal zakken naar 2,5%. Deze verwachting is gebaseerd op basis van de lange termijnontwikkeling van de supermarktomzet en het bruto binnenlands product (BBP).

Extra week

Een andere belangrijke factor voor de verwachte groei is de 53e week die 2020 bevat. De supermarktomzetten worden geregistreerd op weekbasis. Volgens de internationale standaard is de eerste week van een jaar de week die vier of meer dagen van dat kalenderjaar bevat. Aangezien 1 januari 2021 op een vrijdag valt, wordt die week nog in zijn geheel bij 2020 geteld. Dit betekent dat het jaar 2020 twee keer 31 december bevat.

EK Voetbal

Vanuit het verleden is bekend dat deze extra week – inclusief de voor de omzet van supermarkten belangrijke feestdagen – ongeveer 2,0 tot 2,1% extra groei brengt. Tot slot verwacht IRI een groei in vooral bier, frisdrank en snacks omdat Nederland zich sinds vorige week definitief heeft gekwalificeerd voor het EK 2020. Ook spaaracties van supermarkten in de EK-periode zullen voor extra omzet gaan zorgen, zo is de verwachting van IRI. Wanneer het Nederlandse elftal goed presteert op het EK wordt een omzetplus van zestig tot zeventig miljoen euro verwacht, wat zich vertaalt in een additionele marktgroei van 0,2%.