IRI verwacht daling in supermarktomzet 2022 van -1,2%

0
Leestijd: 2 minuten

Het afgelopen jaar hebben supermarkten in Nederland recordomzetten gedraaid door de hamsterpiek en de coronamaatregelen die hebben geleid tot een sterke stijging van de thuisconsumptie. Voor 2022 verwacht IRI een minder rooskleuring beeld en voorspelt voor dat jaar een daling van 1,2% van de totale supermarktomzet (inclusief online) ten opzichte van 2021. Voor dit jaar verwacht IRI nog een omzetgroei van 1,5%.

“In de forecast voor 2022 zijn we uitgegaan van een scenario waarbij er geen beperkende coronamaatregelen meer van toepassing zijn”, licht Rini Emonds, business consultant Retail toe. “Met name de consumptie buitenshuis, door de volledige opening van de horeca, is een belangrijke factor in deze forecast. Er zijn echter nog veel onzekerheden over de wijze waarop COVID-19 zich verder zal ontwikkelen en wat de uiteindelijke effecten zijn van de maatregelen zoals vaccinatie. Als er in 2022 wederom corona maatregelen noodzakelijk zijn, zoals we deze het afgelopen jaar hebben meegemaakt, dan is een lichte groei van supermarktomzet in 2022 wel mogelijk.”

Voor dit jaar verwacht IRI dat de supermarktgroei over het hele jaar 2021 uit zal komen op +1,5%. Dit als 52 weken van 2021 worden vergeleken met 52 weken van 2020. Op basis van het volledige jaar 2020 met daarin 53 weken is de prognose voor 2021 een daling van 0,6%.

De groei van de omzet in 2021 is vooral te danken aan de maanden januari en februari. In die maanden lag de omzetgroei van de supermarkten nog boven de 10%, omdat er een jaar eerder nog geen sprake was van COVID-19. Vanaf maart dit jaar zijn de groeicijfers afgenomen tot +2% (maart tot juni). In de komende vakantieperiode verwacht IRI dat de omzetten onder die van vorig jaar komen te liggen. Vorig jaar gingen Nederlanders massaal in eigen land op vakantie en in combinatie met tropische temperaturen leverde dit hoge supermarktomzetten op. Dit jaar hebben weer meer Nederlanders een vakantie in het buitenland geboekt en zal de vakantiedrukte in Nederland (ondanks de nu weer oplopende besmettingen) naar verwachting toch wat minder zijn.

Na de vakantieperiode verwacht IRI dat de omzet in overeenstemming zal zijn met vorig jaar, mits er geen strenge coronamaatregelen gaan gelden. Dat alles opgeteld leidt tot de geprognotiseerde groei van +1,5% op basis van het hele jaar 2021.