IRI: volumes in vrije val
IRI: volumes in vrije val Shelflife

IRI: volumes in vrije val

· leestijd 1 minuut Algemeen

Nederland is niet meer in recessie. Tot zover het positieve deel over de Nederlandse FMCG-sector in IRI’s meest recente Topline Report. Supermarkten wisten in het eerste kwartaal van dit jaar met slechts 0,2% te groeien. Daarbij lijken de volumes met een daling van 3% in een vrije val terecht te zijn gekomen. Nederland doet het daarmee nog slechter dan landen als Italië en Griekenland.

In het eerste kwartaal was er nog sprake van een economische krimp van een half procent, waarbij de huishoudelijke consumptie 2% lager lag dan een jaar eerder. Het consumentenvertrouwen is over het dieptepunt heen, al zijn de cijfers nog altijd negatief, resp. -9, -8, -6 en -4 over de eerste vier maanden van het jaar. Het consumentenvertrouwen bevindt zich volgens IRI nu op het niveau van medio 2011.

Supermarkten wisten in het eerste kwartaal met 0,2% te groeien, waarbij periode 4 (met daarin de belangrije paasomzet) de belangrijkste aanjager was. Opvallend is wel dat IRI heeft becijferd dat wanneer de discounter niet mee worden gerekend, de groei in het supermarktkanaal meteen terugvalt naar slechts 0,1%.

De volumes in de sector staan zwaar onder druk. In het eerste kwartaal was sprake van een daling van 3%. In de foodcategorieën is zelfs sprake van de hardste daling in de afgelopen jaren, ondanks de maar zeer beperkte prijsstijgingen. De volumes in de non-foodcategorieën stonden al zwaar onder druk en dat blijft vooralsnog zo. De volume-ontwikkeling in de Nederlandse FMCG-sector is de zwakste van heel Europa.   

De promotiedruk lag in het eerste kwartaal op 19,7%. Dat is 0,1% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, maar 0,2% lager dan over geheel 2013. IRI constateert in heel Europa een afzwakking van de groei in private label. De hoge promotiedruk zorgt voor kleinere prijsverschillen tussen A-merk en het private label, waardoor consumenten eerder kiezen voor de bekende merken.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.