Is dit een Aldi? Ja. Convenience met graffiti

0
Leestijd: 3 minuten

Kijk naar dit panoramatische beeld van een levensmiddelenwinkel en je zou eerder gaan zoeken naar signalen of symbolen van – laten we zeggen, in ‘onze sector’ – een AH, een Jumbo, een Spar misschien… een nieuwe ‘stads-Coop’? Warm, sfeervol licht (althans, voor een supermarkt). Gedempte tonen, meer natuurlijk lijkend materiaal. Het is een Aldi in het Australisch Sydney.

Nee, we gaan niet suggereren dat Aldi dit over tien jaar ook in de Nederlandse supermarktsector zal laten zien. Maar als contrast is het wel een bijzondere eyeopener. Hij is van Aldi Süd. En niet van Nord. Dus die winkel in Sydney zien wij nog niet zomaar hierheen komen.

Hij is er sinds deze maand, in het noorden van Sydney, en o.a. LebensmittelZeitung zegt dat-ie ‘Aldi corner store’ heet: de Aldi-winkel om de hoek. Wat ook ergens juist niet zo is, want Sydney is bepaald niet om de hoek voor Nederland, maar het gaat om het idee: Aldi als conveniencesuper, met een – voor ons niet, maar voor Australië wel – beperkt aantal vierkante meters en met de nadruk op ‘gemaksartikelen’, voor: ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Een AH To Go, een Jumbo City, een Coop Vandaag of een Spar City, maar dan daarvan de Aldi-variant.

Wat Aldi ermee wil? Weten we niet, maar het feit dat verscheidene beelden van deze Aldi vrijgegeven zijn, zegt wel iets. Ze zijn niet vrijgegeven door Aldi zelf, maar door Landini Associates, een winkeldesignbureau, dat deze winkel voor Aldi heeft ontworpen. Maar het feit dat Landini dat van ‘klant Aldi’ mag, wil zeggen dat Aldi zelf dat in orde vindt. En wellicht net zo trots is op het resultaat als Landini zelf.

De briefing was: maak het zo lokaal mogelijk, en anders dan alles wat we tot nu toe aan winkels hebben laten zien. Maar wel herkenbaar als Aldi. Wij vinden zelf: dat laatste is niet echt gelukt. Dit herkennen wij, Nederlandse ‘supermarktwatchers’, helemáál niet als Aldi. Maar dat is geen bezwaar. Integendeel.

Landini heeft daarbij iets opmerkelijks gedaan: een ‘street artist’ heeft zich mogen uitleven, zogezegd. Een street artist. Dat is een mooi woord voor – vooral – jongemannen die ’s nachts erop uittrekken om het beton van spoorwegcomplexen en viaducten met spuitflacons te bewerken. Met gekke vondsten en soms teksten en symbolen van verzet tegen de samenleving. Street artists, bedenken we nu even erbij, hebben het vast moeilijk gehad tijdens de avondklokken overal in de wereld. Kijk, ‘artist’ is een groot woord, maar het beton was altijd lelijker zónder hun vondsten dan mét.

De street artist die hieraan meewerkte, heet ‘Mulga’, een pseudoniem van ene Joe Moore.
Maar wat veel belangrijker is: Aldi heeft in deze winkel veel meer ‘on the go’-artikelen dan een ‘gewone Aldi’. Het is een Aldi die – als de uitbouw van start gaat – een Aldi voor grote steden moet zijn, op plaatsen met passanten en werkenden in de omgeving.

Hebben we hiermee het vervolg op ‘Aniko’ gezien, de formulevariant van Aldi in ons land met de uitrol van een kleurrijker en vrolijker ogende Aldi dan eerst? Niet per se. Want zoals bekend, Karl en Theo… de ene wilde geen tabak verkopen, de ander wel – we hebben het dan over 1962 of 1963 – en zo namen de broers Albrecht afscheid van elkaar, om vervolgens Aldi Nord in Duitsland te beginnen (Theo) en Aldi Süd (Karl).
Waarbij Aldi Süd altijd minder sober en spartaans was dan Nord, iets vriendelijker ogende winkels en meer items dan Aldi Nord, en vaak ook sneller met ‘maatschappelijke assortimentsveranderingen’, een wat raar woord voor bijvoorbeeld biologisch in het assortiment. Nord deed dat altijd later dan Süd. En bij de uitbreiding naar het buitenland werd altijd afgesproken ‘wie welk buitenland ging doen’, op het ‘Heimland Deutschland’ na dan. En Australië hoort bij Aldi Süd, niet bij Nord.

Overigens, ‘wie welk land ging doen’, dat is geen wet van Meden en Perzen. In de VS kocht Aldi Nord Trader Joe, terwijl Aldi Süd de formule Aldi in de VS als een stekkie in de grond plantte. En nou we het erover hebben: die corner store in Sydney van Aldi Süd heeft soms wat weg van het Trader Joe van Aldi Nord. Maar da’s persoonlijk.

Bovendien. Aldi Nord en Aldi Süd… de families zijn nazaten van óf Theo, óf Karl, maar kom, je bent een Albrecht of je bent het niet, en de Duitse mededingingswaakhond ‘Bundeskartellamt’ beschouwt Nord en Süd nog altijd als: één bedrijf.

Maar dan nog, zien wij deze aanstekelijke winkel uit Sydney niet zomaar in het centrum van Culemborg belanden. En hebben we het mis, dan melden we dat meteen, hoor.