Waar is de voedings- en genotmiddelenindustrie gebleven?

0
Leestijd: 3 minuten

Dit is er een voor de ouderen onder ons… Nee, dit is er misschien juist wel een voor de jongeren onder ons. Vroeger had je: ‘de voedings- en genotmiddelenindustrie’. Is die er nog?

Oké, alcohol was al een kwestie, sinds corona wordt het alleen maar erger. Eerst een lockdown, horeca dicht, dan weer wat herwonnen vrijheid, en dan gaat dát weer mis, en nu weer een soort lockdown. En supermarkten dubben nu: alcohol als het zoveelste probleem. In het verlengde hiervan, we wilden het even hebben over ‘v & g’.

Voor de mensen uit de sector die ver weg in de jaren negentig al ‘de vakbladen bijhielden: je had elke week Foodpress – bestaat nog steeds, hoor, daar niet van – van toen nog van Ton van Hulzen die dat samen met zijn levenspartner bedruipte. En de opmaak van dat blad was qua koppen op artikelen altijd een moeilijke: te weinig ruimte, het moest hooguit vier woorden. ‘Fmcg’ was er toen nog niet. Dat was een woord dat mensen in wolkenkrabbers van Goldman Sachs, Merrill Lynch of KKR in New York wellicht al gebruikten, maar ‘Nederlanders in de food’ niet.

Vrij naar Van Hulzen: ‘v en g’, afkorting van voedings- en genotmiddelen. ‘V & g aan zet bij …’, ‘v & g woest over …’, ‘v & g groeit flink’ – die laatste kop zou er een van nu kunnen zijn, nu de horeca, Sligro Food Group, Hanos het weer flink voor hun kiezen krijgen en supermarkt niet, althans, qua omzet niet, wel weer qua ‘personeel bij de ingang’, ‘flaconnetjes op de statafel’, ‘personeel reikt winkelwagen aan’ en andere extra kosten.

Maar niemand zegt nog Voedings- en Genotmiddelenindustrie. Het is fmcg – effemsiezjie. En dat is ergens jammer. Jammer als je bijvoorbeeld vindt dat het branchejargon helemaal overstelpt raakt met Engelse begrippen (shopper marketing manager, omnichannel, data-driven, afijn, u kent het wel), maar het is ook jammer omdat daardoor één kant van de branchemedaille uit het oog raakt: ‘genotmiddelen’. Tal van marketeers wijzen ons in bladen en andere media erop dat de consument wil ‘genieten’, maar het begrip ‘…genotmiddelenindustrie’ blijkt niet of nauwelijks nog te kunnen. Genotmiddelen? Zoals daar zijn: bier, wijn, likeuren, suikerwerk, chocolade, gebak, banket, delicatessen, chips, koek, o ja, tabak, niet te vergeten.

Maar: dat wordt allemaal… ‘bestreden’. Door ngo’s, door gezondheidsbevorderaars. En ja, terecht. Want hart- en vaatziekten, overgewicht, long- en andere aandoeningen door roken, de kwalijke gevolgen van alcohol: het moet allemaal minder en omlaag en zo maar door. En daar is zelfs als je een hekel hebt aan politieke correctheid weinig tegen in te brengen.

De genotmiddelenindustrie: die wordt langzaam maar zeker gekeeld. Maar bij alle gezondheidskwesties, die ook allemaal even relevant zijn, mag je ook de vraag stellen: waar mogen consumenten nu nog van genieten? Van hun lekkere eten, natuurlijk! Ja, prima.

Maar er is meer dan dat. Zonder nu opeens de ongewilde lobbyist van suikerwerk-, bier- en koekproducenten te willen zijn, mag een consument gewoon nog eens een koek kopen in de supermarkt? Want de supermarkt, die verkoopt artikelen uit… ja!, de voedings- en genotmiddelenindustrie.

Eigenlijk zou er een groepering moeten zijn die daar rond en recht voor uitkomt. Geen stiekeme gelden naar wetenschappelijke onderzoekers die de gevolgen van suiker moeten relativeren, niet dát. Nee, openlijk. En dan niet als een Facebookgroepje met een samenzweringstheorietje of een cluppie als ‘Coronawaanzin’, ‘Coronawaarheid’ met Famke-Louise-lookalikes d’rbij. Nee, geen dwarsgebakken flatearthers of die ene Braziliaanse Kardashian-achtige mevrouw die nog feller dan meneer Bolsonaro overal beweert dat het klimaat bij toeval verandert… Nee, een groep bedrijven die begrip heeft voor alle maatschappelijke bezwaren, maar die probeert in een dialoog het recht te behouden om gewoon een genotmiddel in een supermarkt te kopen.

Of is dit nu heel erg jarennegentigdenken, omdat overal – zoals die ngo’s en wetenschappers altijd met veel ablomp roepen – ‘de verleiding te groot is’?
Hoe doen andere sectoren dat? Is bij telecom de verleiding om te bellen te groot? Is bij tech de verleiding om alsmaar achter je computer te zitten te groot? Is bij de auto-industrie de verleiding om de auto te nemen te groot? En wat zeggen zij daar dan op…
Is in de horeca de verleiding om te drinken te groot? Ja. Zeker. Sinds gisteravond zonder meer. Maar dát bedoelen we niet.