Jan Linders boekt 5,4% hogere omzet in 2018

0

Jan Linders Supermarkten heeft in 2018 met een omzet van bijna € 431 miljoen een omzetgroei van 5,4% ten opzichte van 2017 gerealiseerd. Deze groei is opnieuw hoger dan de groei van de totale markt in 2018, die volgens de cijfers van Nielsen 3,4% bedroeg. Sinds 2010 is Jan Linders jaar na jaar harder gegroeid dan de markt.

Met deze omzetgroei werd ook het marktaandeel van Jan Linders opnieuw verder vergroot. Over 2018 komt het landelijke marktaandeel van Jan Linders volgens de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen uit op 1.11%. In 2017 bedroeg het marktaandeel nog 1.09.

Opnieuw werd in 2018 net als de afgelopen jaren een tiental filialen vernieuwd. Daarmee zijn nu 30 Jan Linders supermarkten – de helft van het huidige winkelbestand – omgebouwd volgens de uitgangspunten van de nieuwe formule, die eind 2015 succesvol werd gelanceerd. Een grote focus op vers en de juiste balans tussen kwaliteit, service én voordeel spelen in de nieuwe formule een hoofdrol. Deze mix is erg succesvol, zo blijkt ook uit de groei van de versgroepen, waarmee Jan Linders twee keer harder groeit dan de markt. Dit is met name het geval bij groente & fruit, waarmee een groei van zo’n 9% werd gerealiseerd.

Ook in 2019 gaat de vernieuwingsoperatie door en zal een tiental supermarkten verspreid in het marktgebied geheel vernieuwd worden. Daarnaast zullen de komende maanden drie nieuwe supermarkten aan het winkelbestand worden toegevoegd: Eindhoven (Ardèchelaan), Reusel en Veghel (De Boekt). In Nederweert zal Jan Linders na de overname van de huidige Emté-supermarkt een nieuwe locatie betrekken.

In 2018 spraken klanten opnieuw hun waardering uit voor de ‘supermarkt van het zuiden’. Zo werd Jan Linders door GfK voor de 14e keer uitgeroepen tot de beste supermarkt in brood, voor de vierde keer de beste supermarkt in bieren en voor de zesde keer de beste in speciaalbieren.

Leo Linders, algemeen directeur van Jan Linders Supermarkten en afgelopen najaar nog gekozen tot Foodmanager van het Jaar: “We kunnen terugkijken op een succesvol jaar. Onze klanten hebben ook dit jaar weer hun waardering voor ons uitgesproken. Daarnaast hebben we opnieuw meer consumenten aan ons weten te binden en hebben we de groei van de afgelopen jaren kunnen voortzetten. Een teken dat de ingezette koers met een vernieuwde formule zijn vruchten afwerpt.”