Jan Linders grijpt ingrijpend naar prijswapen

0
Leestijd: 3 minuten

Sinds deze week is Jan Linders een flink stuk prijsagressiever dan voorheen. De formule met als marktgebied Limburg, het oosten van Noord-Brabant en het zuiden van Gelderland heeft vier prijsvoordeelvormen geïntroduceerd: ‘altijd voordelig’, ‘unieke versartikelen voor een scherpe prijs’, ‘volumevoordeel’ en voordeel voor gezinnen met jonge kinderen, zoals een lagere prijs op Pampers-luiers en de babyvoeding van het Superunie-merk Bonbébé.

Dat meldt Jan Linders in een persbericht, maar het is ook goed te zien in een reportage van het nieuwe Jan Linders-filiaal in Maastricht-Noord, in FoodPersonality mei (die eind deze week verschijnt). Bijvoorbeeld op de foto: gemarineerde spareribs, 500 gram voor € 5.-. Maar het filiaal is ervan vergeven, acties zus, korting zus, voordeel zo…

Begin deze week maakte Jan Linders bekend dat het prijsverlagingen en ander voordeel gaat opvoeren. De keten noemt dat ‘extra lading aan het voordeel van het zuiden’, als variant op de slogan ‘het voordeel van het zuiden’. Dat laatste sloeg doorgaans meer op zaken als streekproducten of het uitgebreide assortiment gebak en vlaaien, bijzondere vleeswaren etc., maar nu wordt die slogan ingezet om Jan Linders veel meer als actiematige formule neer te zetten. Wat niet hoeft te verbazen in deze tijd van inflatie, prijsstijgingen, tekorten en tekortkomingen in wereldwijde toeleveringsketens in de periode na coronalockdowns en andere beperkingen en uiteraard de oorlog in Oekraïne.

De prijsverlagingen bestaan uit vier onderdelen.
• Ten eerste: ‘altijd voordelig’.
Jan Linders biedt sinds deze week 650 artikelen aan tegen een ‘discountprijs’, zoals de formule dat omschrijft. Het gaat daarbij vooral om artikelen onder de Superunie-merken G’woon en Melkan. Commercieel directeur Bernd Weustink noemt het in het persbericht ‘een prijs die men eigenlijk bij een discounter zou verwachten’. Weustink verwacht dat Jan Linders het aantal van 650 in de komende tijd zal uitbreiden met meer artikelen.
• Ten tweede: unieke versartikelen tegen een scherpe prijs
Sinds enkele jaren al heeft Jan Linders het label ‘Onze Trots’, producten van hoge of premiumkwaliteit uit de gebieden waar de formule zelf actief is, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat veeleer om bijvoorbeeld die spareribs op de foto, versartikelen die alleen bij Jan Linders verkrijgbaar zijn en, zoals bij Onze Trots, uit de streek van de Jan Linders-regio komen, maar ze zijn ook weer niet altijd alleen maar bij Jan Linders in het assortiment. Volgens Weustink zijn het artikelen ‘met een bijzonder verhaal’.
• Als derde: volumevoordeel.
Dat behoeft verder geen uitleg: hoe meer je ervan koopt, hoe lager de prijs. Ook hier gaat het om artikelen van Superunie-huismerk G’woon, maar ook om versartikelen als broodjes. Weustink meldt dat ook dit aantal de komende tijd zal worden vergroot.
• Als vierde: Pampers en Bonbébé.
Jan Linders biedt sinds deze week een pak Pampers aan voor € 6,-. Voorheen hield de formule een patroon aan van ‘enkele keren per jaar een weekactie met dit A-merk’. Daarnaast biedt de formule voordeel bij de babyvoeding van het Superunie-label Bonbébé. Dit allemaal om de formule aantrekkelijker te maken voor gezinnen met jonge kinderen, in deze tijd van prijsverhogingen en inflatie.

Kijken we nu alvast naar die reportage van dat nieuwe filiaal van Jan Linders in Maastricht-Noord, dan is het met al die acties in blauwe, rode en gele ‘formule- en actiekleuren’ alsof Jan Linders het midden houdt tussen Albert Heijn en Lidl. Maar dat is persoonlijk.

Hoe dan ook, het is opvallend om te zien hoe een regionale formule als Jan Linders zijn prijzen- en actiebeleid verandert, terwijl Albert Heijn in de onlangs vernieuwde Albert Heijn XL met als adres ‘Gelderlandplein, A’dam-Buitenveldert’ assortiment toevoegt als Babacous en de presentatievorm AH Verpakkingsvrij. De regionale formules willen prijssignalen afgeven, de landelijke formules willen de ‘ellende’ van deze tijd van hoge prijzen, oorlog, inflatie etc. ‘verzachten’ met nieuwe presentatievormen en nieuwe producten uit de keukens van Yotam Ottolenghi? Zo ziet het er wel uit, maar dat is ook niet meer dan een momentopname van deze twee weken.