Jan Linders rapporteert € 512 miljoen omzet en groeit in 2022 naar 65 vestigingen

0
Leestijd: 2 minuten

Jan Linders heeft het afgelopen jaar het hoge omzetniveau van het jaar ervoor weten vast te houden. Met een focus op het bieden van een veilige en prettige winkelomgeving om consumenten hun dagelijkse boodschappen te laten doen, werd in 2021 een consumentenomzet van € 512 miljoen gerealiseerd. Het jaar 2022 staat in het teken van verdere groei middels de opening van vier nieuwe supermarkten en daarmee het uitbreiden van het marktgebied. De supermarkt van het zuiden zal dit jaar dan ook doorgroeien naar 65 filialen.

De impact van de coronapandemie beïnvloedde de omzet in 2021 opnieuw positief en zorgde vooral in de eerste helft van het jaar voor een duidelijke omzetgroei. De wateroverlast waar het zuiden in de zomer mee te maken had en de nieuwe maatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord rondom de verkoop van alcohol boog deze omzetgroei om in omzetstabilisatie ten opzichte van 2020.

Beste bakkerij- en speciaalbierafdeling

Ook in 2021 spraken klanten hun waardering uit voor de supermarkt van het zuiden. Zo werd Jan Linders door GfK voor het 9e jaar op rij uitgeroepen tot de supermarkt met de beste bier- en speciaalbierafdeling. In het najaar werd Jan Linders volgens GfK voor de 17e keer gekozen als de supermarkt met de beste bakkerij van Nederland. En recent werden maar liefst vier producten in hun categorie als Product van het Jaar 2021-2022 bekroond: Onze Trots koude schotel, Onze Trots tomatensoep met balletjes, Onze Trots rosbief en Jan Linders Spareribs.

Investeringen in de toekomst

Het afgelopen jaar werd fors geïnvesteerd in de continuïteit van het familiebedrijf. Zo werd in november een nieuw ERP-platform in gebruik genomen, waardoor alle kritische bedrijfsprocessen opnieuw ingericht en anders aangestuurd worden. De uitrol hiervan is succesvol verlopen. Ook in 2021 werden een aantal filialen – Beek en Donk, Valkenburg en Horst – volgens de nieuwste formule-uitganspunten verbouwd. Het pand in Horst werd in een krap tijdsbestek van slechts 16 weken zelfs helemaal afgebroken en volledig opnieuw opgebouwd, waardoor een gloednieuwe supermarkt ontstond. Daarnaast is inmiddels in zes supermarkten het slijterijconcept uitgerold en in 13 supermarkten is zelfscan geïntroduceerd.

Ferry Moolenschot, algemeen directeur Jan Linders Supermarkten: “We kijken terug op opnieuw een veelbewogen jaar. Covid bleef het hele jaar tegen de verwachting in een grote rol spelen in onze maatschappij en de zomer stond voor veel klanten en ook medewerkers in het teken van het onverwacht hoge water in onze rivieren en de overlast die daaruit voortkwam. Het hoge water had een verwoestende werking op onze net geheel gerenoveerde supermarkt in Valkenburg, die daardoor enkele weken moest sluiten.”

“Ook de nieuwe maatregelen uit het Nationale Preventieakkoord hadden voor ons als formule met wekelijks sterke acties impact. We zijn tevreden dat we het hoge omzetniveau van 2020 hebben kunnen vasthouden. In het bijzonder ben ik trots op al onze medewerkers. Zij hebben alles op alles gezet om de supermarkten voor onze klanten een veilige en prettige plek te laten zijn voor het doen van boodschappen. En op ons servicekantoor is door veel mensen hard gewerkt aan het succesvol live brengen van een geheel nieuwe ERP omgeving, inclusief de vernieuwing van de bijbehorende kritische bedrijfsprocessen. Een enorme klus met een voorbereidingstijd van bijna drie jaar. Deze krachtenbundeling is geweldig om te zien en het is fijn om te zien dat ook onze klanten expliciet hun waardering uiten en onze medewerkers een warm hart toedragen.”

Het jaar 2022 staat in het teken van expansie. Jan Linders zal nieuwe supermarkten openen in Maastricht (‘Hoolhoes’), Vlijmen, Drunen en Wanssum. Deze laatste drie worden van Jumbo overgenomen. Hiermee zal het winkelbestand in 2022 doorgroeien naar 65 supermarkten.