JD.com zou in Nederland willen starten

0
Leestijd: 2 minuten

De grote Chinese internetretailer JD.com zou op weg zijn naar Nederland. Emerce meldt dat het concern een manager zoekt voor een supermarkt in ons land. JD.com is vooral een e-commercespeler, maar heeft ook een supermarktformule in thuisland China: 7Fresh.

Als JD.com inderdaad in ons land een supermarkt opent, dan is indirect ook Walmart de Nederlandse supermarktsector binnengeslopen. Walmart heeft een belang van 12% in JD.com.

De jaaromzet van JD.com is om en nabij de € 70 miljard. Behalve Walmart hebben ook Google en Tencent een belang in JD.com. Waar JD die supermarkt in Nederland zou willen openen en wanneer, is nu nog onbekend. Het is evenmin duidelijk of die Nederlandse supermarkt van JD 7Fresh gaat heten, de formulenaam van de supermarktketen van JD in China.

Wat is 7Fresh? Een formule met een hoogwaardig aanbod en met technologische voorzieningen, wat niet vreemd is bij een techbedrijf als JD. Net als bij Hema, de supermarktformule van Alibaba, kun je als klant binnen een omtrek van 3 km je bestelling binnen een half uur thuis krijgen. Klanten in de winkel kunnen met behulp van RFID meer informatie krijgen over een product (waar het geteelt is of vandaan komt etc.). 7Fresh heeft ook ‘zelfrijdende winkelwagentjes’. Winkelwagens die gerobotiseerd zijn en die in staat zijn de klant in zijn route door de supermarkt te volgen: die hoef je dan dus niet meer te duwen (zie foto).

Op de Engelstalige site Essential Retail wordt 7Fresh omschreven als ‘een kruising tussen Waitrose en Whole Foods Market’, om de Britse lezer de formule te verduidelijken. Ook biedt 7Fresh verschillende horecavoorzieningen in de winkel zelf, maar dat is wel gebruikelijk in supermarkten in China die een omvang van een AH XL hebben of nog groter.

7Fresh ging in 2018 van start, met een eerste opening in Peking. JD kondigde toen aan dat er heel veel openingen achteraan zouden komen, maar volgens bronnen zijn er tot nu toe maar zo’n twintig 7Fresh-vestigingen in China. Dat is niet ‘heel veel’ als je je voorstelt dat een Chinese tech- en retailgrootheid dat verklaard heeft. Wel begon JD naderhand met de formulevariant 7Fresh Life, een buurtwinkelvariant van 7Fresh, van 300 tot 400 m2 vvo.

Ook binnen een netwerkgroep in de Nederlandse levensmiddelensector wordt melding gemaakt van de komst van JD en 7Fresh. Ook hier klinkt het dat JD flink wat supermarkten wil openen, maar dan niet alleen in Nederland, maar in Europa. Het zou om zo’n 50 vestigingen gaan. En er zou al een eerste team van JD in Amsterdam zitten, dat het assortiment moet gaan samenstellen.