Joost Leeflang van Marqt, over Marqt

0

In het komende nummer van FoodPersonlity een uitgebreid interview met Joost Leeflang van Marqt. Het was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling dat Leeflang de nieuwe leidsman van Marqt zou gaan worden. Maar op een gegeven moment zei iemand: ‘En waarom doe jíj het niet?’.

Die ‘iemand’ was Leendert van Driel, eigenaar van twee bedrijven (Ledzworld en 1000 Steps) en toezichthouder bij andere. Een ‘bedrijvenveteraan’, met een werkverleden bij bijvoorbeeld McKinsey en investeringsmaatschappij Gilde. Van Driel is sinds ruim een jaar nu voorzitter van de raad van commissarissen van Marqt.

Joost Leeflang heeft een langdurig Philips-verleden. Begin jaren negentig begon hij bij Philips, en vervulde daar commerciële functies – ‘ik heb nog gewoon met Blokker onderhandeld over de prijzen en het aanbod van onze lampen in het assortiment’ – tot 2012, toen ging hij naar Moskou. Hij was op dat moment ‘general manager’ en ‘senior vice president’ bij Philips Consumer Lighting en werd ceo van Philips Centraal- en Oost-Europa, dat in die tijd inmiddels ook steeds meer leverancier van medische apparatuur werd. Van 2012 t/m 2015 woonde en werkte hij in Moskou. “Ik heb ervoor moeten zorgen dat mensen wisten waar ze mee bezig moesten zijn om een bedrijf beter te maken en dat ze voor het eerst iets van voldoening in hun werk zouden ervaren. Dat was er niet of nauwelijks. Ik trof er een warrig en tegelijk hiërarchisch bedrijf aan, mensen hadden nauwelijks besef van het doel waar ze voor werkten. Ik heb de teams verkleind en binnen die teams een gevoel van saamhorigheid gecreëerd.”

Leeflang zag ook wat er allemaal zo anders was in de Russische samenleving. In een ziekenhuis bijvoorbeeld, een zaal vol wachtende patiënten. En dan komt er een rijke Rus binnen, die aan een van de artsen al op een andere manier betaald heeft. En die mag dan vóór. “Ik heb met dat ziekenhuis afgestemd dat er meer medische apparatuur gebruikt wordt. Omdat dan de kans kleiner wordt dat mensen niet meer anderen zomaar vóór zien gaan. Om van dat soort ongelijkheid af te komen.”

Die ruwe samenleving in Oost-Europa liet Leeflang niet meer los. “De jaren gaan klimmen en op een gegeven moment groeit de behoefte om als ondernemer of manager bij te dragen aan een betere samenleving. Maar ik wist nog niet hoe.”

Terug in Nederland nam hij afscheid van Philips en maakte een begin van: hoe word ik anders dan de geijkte manager die voor betere resultaten en grotere aandeelhouderswaarde moet zorgen?

Hij kwam in contact met de ‘Foundation for Natural Leadership’, waar bijvoorbeeld Joost Manassen – we lopen langzaam maar zeker de levensmiddelensector in – deel van uitmaakt, met zijn Transformatie Groep. Degenen uit de sector die Manassen niet alleen van Douwe Egberts of Nutricia kennen, maar ook als ‘reisleider’ van groepen mensen die in Afrika een week lang onder de blote hemel moeten slapen; ja, ook Leeflang bivakkeerde een week in Afrika… “Je raakt je geautomatiseerde oordeel over van alles en nog wat kwijt”, merkte Leeflang. “Je bent afhankelijk van alles waardoor je omringd wordt, je wordt als het ware schoon in je ziel en je hoofd.”

Hij volgde opleidingen ‘social entrepreneurship’ aan het INSEAD in Singapore en kwam naderhand in contact met: SIV. En dan zijn we bijna bij Marqt.

Social Impact Ventures, sinds vorig jaar een van de grote aandeelhouders, denkt mee met duurzame bedrijven die de start-upfase ontgroeid zijn maar moeite hebben met de daaropvolgende schaalvergroting. Bij Marqt was de rol van oprichter Quirijn Bolle uitgespeeld. Marqt moest opschalen, het was nog steeds verlieslijdend, het eigen vermogen was krap, de groei van het aantal winkels stokte. (Zo meldde RTL Nieuws afgelopen zomer een eigen vermogen bij Marqt van ongeveer € 500.000 op een balanstotaal van € 13 miljoen en een verlies van € 1,1 miljoen, nadat het kennelijk het jaarverslag over 2017 bij de Kamer van Koophandel had opgevraagd.)

En dat was het moment dat Van Driel tegen Leeflang zei dat hij dat best zou kunnen doen. Bij de benoeming van Joost Leeflang werd er meteen een directietrio gevormd, met Thijs Fleuren en Tjibbe Bouma, die daar al werkten. Leeflang is als directievoorzitter verantwoordelijk voor commercie, Fleuren voor operations en voor de groei van de organisatie en Bouma voor financiën, ict, logistiek en ‘replenishment’.

Kort daarop maakte Marqt bekend dat het ‘op termijn’ naar zestig vestigingen wil. En sinds vorige maand is er een nieuwe pilot van Marqt aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam, een winkel van slechts 300 m2 vvo, met een buurt- of wijkfunctie, met ongeveer 3.000 artikelen. Klinkt als klein, maar – dat zeiden we in FoodPersonality december al – groot genoeg om de consument in van alles op het gebied van eten en drinken te voorzien. Dit wordt de nieuwe maatvoering van de formule in de toekomst, met een voorlopig doel van zestig winkels in verschillende grote steden en met als beperking maximaal 100 km van Amsterdam vandaan. Lees het volledige interview op FP+ of in de komende FoodPersonality.