Jubilerend Spar wil ‘ruimschootse verdubbeling’ verkooppunten

0
Leestijd: 1 minuut

Spar heeft de ambitie om binnen drie jaar het aantal verkooppunten in Nederland meer dan te verdubbelen, van 455 naar 1000. “Daarmee zijn we op koers om king of convenience te worden en zo op elke plek, op ieder moment voor iedere Nederlander relevant te zijn”, aldus ceo John van der Ent.

Spar bestaat dit jaar precies 90 jaar. Op 23, 24 en 25 mei wordt dit jubileum groots gevierd in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Daar zullen vertegenwoordigers van de ruim 13.500 winkels uit vier continenten aanwezig zijn, zo ook managing director Tobias Wasmuht van Spar International: “Spar Nederland is een belangrijke groeier van ons internationaal opererende organisatie. Deze groei is grotendeels te danken aan de grote diversiteit aan Spar-winkels en de hoge kwaliteit van de producten. Spar zie je niet alleen in de grote en kleine Nederlandse steden, maar ook langs de snelweg, op de camping en op universiteiten. Die multi-formatstrategie heeft een belangrijk aandeel geleverd in de snelle opmars van Spar in het Nederlandse retaillandschap.”

Spar verkent momenteel tal van grenzen. “Wij gaan van klein naar kleiner tot kleinst,” aldus Van der Ent. Niet alleen het aantal verkooppunten van Spar zal in Nederland fors groeien, ook zijn er pilots in aantocht op drukbezochte locaties, met als doel het contact met de consument verder te verstevigen. Zo worden in 12 hotels onbemande winkels geplaatst, vol met basisaankopen voor hotelgasten. Hetzelfde staat ook te gebeuren in een selectie kantooromgevingen.

Spar is daarnaast eerste foodretailer die een pilotsamenwerking start met maaltijdbezorger Deliveroo. “Dit project past perfect in de ambitie van Spar om zichzelf te positioneren tussen de horeca en de buurtsuper”, aldus Van der Ent. Spar was vorige maand al begonnen met een samenwerking met Thuisbezorgd (Justeat Takeaway). Na een succesvolle pilot vindt de komende maanden de landelijke uitrol plaats.