Jumbo claimt behoud marktpositie in dalende markt

0
Leestijd: 2 minuten

Jumbo heeft gisteren enkele halfjaarcijfers bekendgemaakt. De omzet van Kon. Jumbo Food Groep in z’n geheel was € 5,46 miljard. Daar zit niet alleen Jumbo in, maar ook La Place en ook de Jumbo’s in België. Het is een stijging van 1,6% vergeleken met het eerste half jaar van 2021 (foto; de ‘iconogram’ van Jumbo bij het bericht over de halfjaarcijfers, bron: Jumbo).

De consumentenomzet van Jumbo over het eerste half jaar is € 5,41 miljard. Jumbo spreekt van een autonome groei van de omzet van bestaande winkels. En het wijst op een omzetindex van 100, terwijl het marktgemiddelde 98,9% zou zijn. Dat percentage is afkomstig van marktonderzoeksbureau Nielsen. Over de omzet van winkels die dit half jaar opengingen, meldt Jumbo niets.

Het marktaandeel in Nederland is ‘circa 22%’ gebleven, aldus Jumbo. De meting van het eerste half jaar omvat de periode t/m week 28 en niet t/m week 26. De stijging van de concernomzet is volgens Jumbo te verklaren door het wegvallen van coronabeperkingen, met een volledige opening van foodretail en horeca, en dat laatste is van belang gezien de keten La Place.

Algemeen directeur Frits van Eerd: “We zijn tevreden met de gerealiseerde omzetontwikkeling tot nu toe, zeker in het licht van de uitdagende marktomstandigheden. De eerste weken van 2022 hadden we nog te maken met beperkende coronamaatregelen en daarna met de gevolgen van de situatie in Oekraïne. De uitdagingen zijn divers en nemen in omvang toe, terwijl het er niet naar uitziet dat de rust in de markt komende maanden terugkeert. Toch houden we vast aan onze doelstelling om dit jaar door de omzetgrens van € 10 miljard te breken. Ook blijven we extra alert op de kosten en richten we met vertrouwen onze aandacht op de strategische keuzes die we begin dit jaar hebben gemaakt.”

Verder claimt of meldt Jumbo o.a.:
1/ een kwaliteitsverbetering van het versaanbod,
2/ een toenemend percentage van vers uit Nederland, inmiddels 75%,
3/ focus op ‘Van Dichtbij’, een Jumbo-label voor producten uit Nederland,
4/ in de toekomst voor agf langlopende samenwerking met meer vaste leveranciers.

Over het aantal winkels meldt Jumbo: er zijn nu 687 Jumbo’s in Nederland, in het afgelopen half jaar zijn er 32 bijgekomen. In België heeft Jumbo 21 vestigingen en naar verwachting zal dat eind dit jaar 27 zijn. Ook zal het aantal Jumbo-franchisewinkels in België toenemen.

Over online meldt Jumbo dat de online-omzet niet is gedaald, terwijl je dat bij het wegvallen van coronamaatregelen wel zou kunnen verwachten. De online-omzet van Jumbo binnen de ‘zakelijke markt’ is inmiddels meer dan € 100 miljoen.

Over de samenwerking met Gorillas zegt Jumbo: “Daarnaast werkt Jumbo aan het verstevigen van de strategische samenwerking met ‘flitsbezorger’ Gorillas, zodat klanten in de binnensteden via Jumbo.com straks ook kunnen kiezen voor supersnelle thuisbezorging van hun boodschappen door de fietskoeriers van Gorillas. Jumbo levert inmiddels zo’n 1.600 producten aan Gorillas.”

Over La Place meldt Jumbo dat de keten weer ‘opveert’ na corona. La Place omvat nu 73 vestigingen, waarvan enkele in de Amerikaanse staat Californië. Uitbreiding in het buitenland ‘staat hoog op de agenda’.