Jumbo denkt na over flitsbezorgers

0
Leestijd: 2 minuten

Gisteren heeft Jumbo de eerste paal laten slaan op een terrein in Nieuwegein, waar al een dc van Jumbo staat. Het gaat om het gemechaniseerde ‘cdc’ in Nieuwegein, dat daar al sinds vorig jaar operationeel was, maar er wordt nu bijgebouwd. Een ‘cdc’ is een ‘centraal dc’. De uitbreiding moet worden: een verwerkingscapaciteit voor houdbare producten, 6.000 m2 erbij, en een nieuw gemechaniseerd ‘cdc’ voor vers, met een omvang van zo’n 40.000 m2. Op de foto (bron: Jumbo) zien we v.l.n.r.: Karel de Jong (directeur supply chain, eerste van links), Monique Groenewoud-van Eerd (manager cultuur en dna, derde van links), Colette Cloosterman-van Eerd (cco, vierde van links) Frits van Eerd (ceo, vijfde van links), Ton van Veen (cfo, zevende), ‘mevrouw Kitty van Eerd’ (echtgenote van Karel van Eerd en moeder van Monique, Colette en Frits, achtste) en Cees van Vliet (coo, geheel rechts).

Voortvarend oogt het allemaal en dat is het ook, zo’n uitbreiding. Eerder deze week maakte Jumbo een paar marktcijfers bekend, niet de halfjaarcijfers met de winst erbij, maar toch informatief (zoals dat marktaandeel van 21,8%).
We moeten hierbij wel dit aantekenen: de meting ‘half jaar’ is bij Jumbo: t/m week 28. Dat is een periode die langer is dan het halve jaar van 1 januari t/m 30 juni. Jumbo telt hier 1 t/m 17 juli bij op. Van de andere kant: het tweede halfjaar bevat altijd de feestdagen sint en kerst en dat is altijd de hoogste omzetpiek over een jaar genomen. Maar daar staat weer tegenover dat in de komende maanden de horeca stap voor stap weer meer klandizie zal krijgen, uiteraard. Maar – volgende maar – een deel van die omzet is dan weer voor La Place, in handen van Jumbo. En La Place zal dat goed kunnen gebruiken: de omzet is nu € 13 miljoen. 60% minder dan eerste halfjaar vorig jaar.

En daarom is – ondanks die voortvarendheid van dc’s die uitgebreid worden – de boodschap uit Veghel geen platgeslagen hosannaverhaal. Ten eerste al vanwege La Place, dat niet vooruitkomt in een samenleving met de ene horecasluiting na de andere. Daarnaast: in het persbericht van het bedrijf spreekt ceo Frits van Eerd zich uit over de opkomst van flitsbezorgers in Nederland: ze zijn er, en zijn er opeens met een hoop en ze hebben investeerders achter zich met wellicht een lange adem. Het is als socialemediabedrijven en maaltijdbezorgers, ze komen, ze vallen elkaar aan, ze vechten elkaar de tent uit, en ergens wordt het ‘winner takes all’ (Facebook bijvoorbeeld als ‘het socialemediumplatform’ voor de meesten).

Van Eerd benadrukt dat ‘focus op de klant’ essentieel is (en was dat niet altijd al zo…). Maar cfo Ton van Veen heeft ook al Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad etc. te woord gestaan en… Jumbo is aan het nadenken over een alternatief voor die flitsbezorgers. Van Veen ziet: er is behoefte aan, dat ‘bezorg mij zus-en-zo over tien minuten’. Maar concrete plannen heeft Jumbo nu nog niet. Er wordt wel gewezen op een voorbeeld in Groningen: Jumbo en Thuisbezorgd testen daar of consumenten ook artikelen van Jumbo bezorgd willen hebben door Thuisbezorgd. Artikelen zoals salades, pizza’s en andere maaltijdachtige artikelen. Even vanuit FoodPersonality bekeken: bij de komst van Jumbo City in Hoog-Catharijne lieten we al zien dat Jumbo hiermee bezig was. Het gaat dan vooral ook om artikelen die een Jumbo City in huis heeft die ‘uit de keukens van La Place’ komen.