Jumbo doorbreekt omzetgrens van € 10 miljard net niet

0
Leestijd: 5 minuten

Koninklijke Jumbo Food Groep heeft jubileumjaar 2021 afgesloten met een totaalomzet van € 9,91 miljard, waarmee de gehoopte doorbraak van omzetgrens van € 10 miljard net niet werd gehaald. De consumentenomzet onder de Jumbo-formule steeg afgelopen jaar met 2% en kwam uit op € 9,9 miljard. Dit is wederom meer dan de marktgroei die uitkwam op 1,7% (bron: Nielsen). De omzetgroei is deels vertekenend omdat het boekjaar 2020 één week meer telde (53 i.p.v. 52). Gecorrigeerd voor deze extra omzetweek in 2020 bedraagt de omzetgroei in 2021 voor Jumbo circa 4%.

Opnieuw slaagde Jumbo er daardoor in haar marktaandeel in Nederland te verhogen naar ruim 22% eind 2021. De omzetbijdrage van foodserviceformule La Place was met € 52 miljoen, een plus van 4% ten opzichte van 2020, wederom tegenvallend als gevolg van de noodgedwongen sluitingen door de coronamaatregelen. Jumbo wist haar winkelbestand uit te breiden met 18 locaties, waaronder vijf Jumbo City-vestigingen in Nederlandse stadscentra en negen winkels in België, inclusief de eerste Jumbo City in Antwerpen. Het totale aantal winkellocaties in Nederland en België kwam in 2021 uit op 705. De online activiteiten van Jumbo hielden met een omzetstijging van 30% hun groeispurt vast. Om de snelle groei van online boodschappen doen te kunnen faciliteren, investeerde Jumbo fors in haar E-commerce netwerk. In het afgelopen jaar opende het concern in Bleiswijk haar derde E-Fulfilment Center (EFC) en 10 nieuwe bezorghubs nabij stedelijke centra.

Ceo Frits van Eerd: “We kijken bij Jumbo in meerdere opzichten terug op een bewogen jaar. Door het grillige verloop van de pandemie hebben onze medewerkers, ondernemers en leveranciers opnieuw extra inspanningen moeten leveren om de voedselvoorzieningen en veiligheid voor klanten en medewerkers op peil te houden. Hun veerkracht en geweldige inzet om onze klanten de leukste boodschap te blijven bieden verdient alle dank en lof. Klanten waarderen dit enorm, zoals onder meer blijkt uit het recentste GfK-kerstrapport waarin we als beste landelijke supermarkt de ranglijst aanvoeren. Het is al de negentiende keer dat we deze prijs in de wacht slepen, maar het voelt extra speciaal nu ons familiebedrijf honderd jaar bestaat en het predicaat Koninklijk mag dragen. Dit alles motiveert ons enorm om te blijven uitblinken in klantgerichtheid.”

Jumbo wil blijven groeien, offline én online. Naast uitbreiding van het winkelbestand en versterking van de aanwezigheid in stadscentra, zijn afgelopen jaar 55 winkels uitgebreid en/of vernieuwd. Om optimaal te kunnen voldoen aan de snel veranderende klantwensen en -behoeften gaat Jumbo onverminderd door met het moderniseren van haar winkelbestand. Alle vestigingen beschikken inmiddels over een ruim Hema-schap met huishoudelijke artikelen. Dit jaar begint Jumbo als proef met het aanbieden van eigen voedingsproducten in enkele Hema-winkels. De uitbreiding in België verloopt voorspoedig, mede ingegeven door een sterke omzetgroei en enthousiaste ontvangst door klanten. Afgelopen jaar zijn er in België 9 nieuwe Jumbo winkels bijgekomen waarmee de teller nu op 17 staat. Twee winkels worden inmiddels geëxploiteerd door franchisenemers. Van de circa 15 Belgische winkelopeningen die voor 2022 op de planning staan, zullen er naar verwachting meerdere worden gerund door zelfstandige ondernemers.

De omzet uit online activiteiten van Jumbo is in 2021 met 30% gegroeid en komt hierdoor uit op circa € 650 miljoen. Jumbo opende in het afgelopen jaar maar liefst 10 nieuwe bezorghubs waarmee het totaal aantal regionale Jumbo hubs in Nederland uitkomt op 16. In 2022 zal Jumbo nog eens 4 nieuwe bezorghubs openen. Daarnaast bereidt Jumbo zich voor op de opening van een vierde E-Fulfilment Center (EFC). Forse investeringen blijven nodig om de sterke vraag uit de markt te kunnen bijbenen en om toe te werken naar een rendabele bedrijfsvoering. Jumbo ziet onverminderd potentieel in de markt voor online boodschappen. Dat verklaart ook de komst van verschillende, vaak internationale toetreders tot de Nederlandse onlinemarkt. Wel staan alle bestaande en nieuwe partijen voor gelijke uitdagingen, zoals schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, en een extreem beweeglijke arbeidsmarkt. Veel spelers zijn op zoek naar efficiencyverhoging, winstgevende businessmodellen en mogelijkheden voor samenwerking.

Jumbo Food Groep heeft met belangstelling gekeken naar de totstandkoming van de werkgeversvereniging E-commerce Nederland in december 2021. Jumbo onderschrijft de sterke behoefte aan een sectorbrede visie met afspraken over een gelijk speelveld voor alle belanghebbenden. Daarom heeft Jumbo het voornemen zich aan te sluiten bij de nieuwe vereniging. Jumbo overweegt ook voor haar online activiteiten over te stappen op de nieuwe CAO E-commerce. Een belangrijke beweegreden is de behoefte aan arbeidsvoorwaarden die goed passen bij een innovatieve branche die zich snel ontwikkelt. Met ‘flitsbezorger’ Gorillas, één van de initiatiefnemers van werkgeversvereniging E-commerce Nederland, is Jumbo tot een overeenkomst op hoofdlijnen gekomen gericht op een strategisch partnership tussen de twee bedrijven. Jumbo en Gorillas zien goede mogelijkheden om te profiteren van elkaars expertise en tegelijkertijd hun eigen marktpositie te versterken.

Ter ondersteuning van de verwachte sterke groei in vers is Jumbo gestart met de bouw van een geautomatiseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor verse producten in Nieuwegein. Deze nieuwe landelijke faciliteit gaat zorgen voor een snellere en efficiëntere belevering van verse artikelen, zoals zuivel, kaas, vleeswaren, tapas, salades en gekoelde dranken, aan de winkels en E-Fulfilment Centers voor online bestellingen. Het geautomatiseerde CDC Vers komt op hetzelfde terrein als waar het Jumbo CDC voor de geautomatiseerde verwerking van houdbare producten is gevestigd en is naar verwachting in 2024 operationeel.

Foodserviceformule La Place heeft vanwege de coronapandemie opnieuw een lastig jaar achter de rug. Tijdens de gehele en gedeeltelijke horecasluitingen in 2021 zijn veel La Place-medewerkers bijgesprongen in Jumbo-winkels en andere onderdelen van de organisatie. Ondanks deze uitzonderlijke situatie is een nieuw La Place-restaurant geopend op Maastricht Airport, alsmede een nieuwe buitenlandse vestiging in Kopenhagen. Ook zijn twee nieuwe vestigingen van de gemaksformule La Place Express toegevoegd aan het portfolio, één op Utrecht CS en één in de binnenstad van Rotterdam. Eind 2021 is La Place in samenwerking met Just Eat in ’s-Hertogenbosch, Rotterdam en Eindhoven een pilot gestart met het thuisbezorgen van broodjes, sappen, maaltijdsalades, soepen en diverse andere lekkernijen. De ambities voor een hernieuwde groei van La Place na deze periode van gedwongen sluitingen zijn onverkort groot.

Mede als gevolg van de aanhoudende coronapandemie is de vraag naar gezond en lekker eten verder toegenomen, net zoals de belangstelling voor een actieve levensstijl. Om klanten te stimuleren tot een gezondere levensstijl met de juiste voeding en voldoende beweging komt de Jumbo Foodcoach in 2022 voor iedereen beschikbaar. De Jumbo Foodcoach is inmiddels van bewezen toegevoegde waarde in de wereld van topsport. Zo heeft de wielerploeg van Team Jumbo-Visma in het afgelopen jaar mede dankzij het gebruik van de Foodcoach maar liefst 44 overwinningen weten te behalen. De schaatsers van hetzelfde team hebben vorige week een uitstekend Olympisch Kwalificatietoernooi gereden en zullen in februari met 8 atleten afreizen naar de Olympische winterspelen in Beijing. PSV mag zich winterkampioen in de eredivisie noemen en onbetwist hoogtepunt van het afgelopen jaar is natuurlijk het sensationele wereldkampioenschap van Max Verstappen in de Formule 1. Jumbo is trots en dankbaar dat zij al deze sporters en sportploegen mag ondersteunen. De supermarktorganisatie is daarnaast een verregaande samenwerking aangegaan met NOC*NSF. De sportkoepel werkt mee aan de ontwikkeling van Jumbo Foodcamp, een nieuw leerprogramma over voeding, gezondheid en sport voor trainers en coaches van alle ruim 25.000 Nederlandse sportverenigingen.

Jumbo Food Groep kijkt terug op een succesvol en veel bewogen 2021. Tegelijkertijd zijn de veranderingen en onzekerheden, ook in de foodbranche, op dit moment groter dan ooit. De versnelde veranderingen in klantgedrag, sterke groei van online boodschappen doen en de komst van veel nieuwe, vaak internationale partijen op de markt veranderen het speelveld structureel. Daarbij komt dat aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, sterke inkoopprijsstijgingen en een extreem beweeglijke arbeidsmarkt de kosten doen stijgen en de marges onder druk zetten. Frits van Eerd: “Vanuit onze langjarige focus op de klant moeten we als familiebedrijf ook kritisch blijven kijken naar ons verdienmodel en zullen we indien nodig onze formule en bedrijfsvoering hierop aanpassen. Het gaat goed met Jumbo, en daar werken we met z’n allen hard aan. Maar successen uit het verleden bieden ook bij Jumbo geen garanties voor de toekomst. Slim vernieuwen én de kosten in toom houden, dáár draait het in deze uitdagende tijd allemaal om.”