Jumbo Leussink Goor is de ‘Mooiste Supermarkt van Nederland’

0
Leestijd: 3 minuten

Vandaag is tijdens het Supermarktvastgoedcongres de begin dit jaar geopende Jumbo van de broers Tijn en Niek Leussink uitgeroepen tot Mooiste Supermarkt van Nederland. De winkel, die zo’n 3.000 m2 bvo omvat, geldt als uiterst duurzaam en state-of-the-art op dat vlak. Het is ook voor het eerst in de tien jaar dat de titel ‘Mooiste Supermarkt’ wordt toegekend dat een Jumbo de prijs in de wacht sleept.

Dit jaar werden namens zes supermarktorganisaties 11 nieuwe of sterk vernieuwde supermarktlocaties ingezonden. Daarvan had de vakjury er eerder al vijf op haar shortlist gezet. Dat waren behalve Jumbo Leussink Goor: Jan Linders Wageningen, Lidl Almere Oosterwolde, Plus Ammerlaan in Udenhout en Plus Derks in Overasselt.

De jury ging in het juryoordeel vooral in op de duurzame en sociale karakter van de winkel, maar bij de opening eerder dit jaar vertelde Niek Leussink aan FoodPersonality dat “duurzaam en het commerciële aspect vaak ook gewoon samengaan, of elkaar zelfs versterken.”

De nieuwe Jumbo van de broers Leussink in Goor concurreert lokaal met een Albert Heijn, een Aldi en een Lidl, maar heeft ook een duidelijke regiofunctie voor de omliggende plaatsen.

Het juryoordeel:
‘De nieuwste Jumbo-supermarkt van Leussink is gebouwd midden in een kleinschalige woonwijk achter de oude supermarktlocatie. In nauwe samenspraak met gemeente en omwonenden is de winkel van 3.000 m2 zorgvuldig ingepast binnen de stedenbouwkundige context. Door het terrein van de gemeentewerf te betrekken werd er ruimte gecreëerd om een royaal parkeerterrein aan te leggen, pal voor de entrees van de winkel. Daarmee is de verkeersveiligheid rondom de Patrijzenstraat en de Van Kollaan sterk verbeterd. De bevoorrading is bovendien gescheiden van het bezoekersverkeer en de parkeerplaats. Op het parkeerterrein is gedacht aan oplaadplekken voor auto’s, pick-up-point-plaatsen, plaatsen voor zwangere vrouwen en zelfs een pomp om de bandenspanning te controleren.

Niet alleen de bereikbaarheid per auto is goed verzorgd, ook aan de fietser is gedacht. De locatie voor het fietsparkeren is duidelijk gescheiden van het voetgangersgebied (door middel van een afwijkende kleur asfalt), er zijn voldoende fietsparkeerplaatsen én oplaadpunten voor e-bikes. Het uiterst duurzame gebouw heeft een vriendelijke paviljoenachtige sfeer, met hoge transparante gevels die een open en uitnodigend karakter hebben naar de directe woonomgeving en het openbare parkeerterrein. De enorme gelamineerde houtconstructie, het gekromde vegetatiedak en de opvallende luifel zijn prachtige architectonische ‘eyecatchers’ die het duurzame karakter van deze supermarkt maximaal versterken.

Jumbo Leussink heeft ingezet op het allerhoogste duurzaamheidscertificaat: BREEAM Outstanding. Een prestatie van formaat die getuigt van visie en ondernemerschap. De architect heeft deze ambitie maximaal vertaald naar een onderscheidend en functioneel ontwerp. Deze supermarkt ademt kwaliteit in al zijn facetten. Vernieuwend is de hoge, lichte ontvangsthal met de gezellige koffiecorner “De Huiskamer” als centrale ontmoetingsplek in de wijk. De royale toepassing van hout, glas en daglicht is doorgevoerd in het hele winkelconcept en geven de winkel een erg aantrekkelijke uitstraling.

De jury is zeer onder de indruk van het duurzame en sociale karakter van deze supermarkt. Ook tijdens de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan participatie en overleg. Jumbo Leussink Goor is erin geslaagd een toonaangevende supermarkt van uitzonderlijke kwaliteit te realiseren die omarmd wordt door de klanten en een solide plek heeft verworven in het hart van de wijk.’

De vakjury bestond dit jaar uit: Jacqueline van Koningsbrugge (juryvoorzitter, Bridge Vastgoed), Ellen Tak-Zwetheul (Altera Vastgoed), Erna Traanberg (Traanberg Architectuur en Bouwmanagement), Peter ter Hark (Retailprospect), Femke Wokke (Bureau Stedelijke Planning), Allard van Hasselt (Van Hasselt Vastgoedadvies) en Jeroen Verwaaijen (Strabo).

De verkiezing van de Mooiste Supermarkt van Nederland is tien jaar geleden in het leven geroepen door Supermarkt & Ruimte en FoodPersonality om meer aandacht te genereren voor het belang van vormgeving bij de ontwikkeling van supermarktvastgoed. De bekendmaking vond vanmiddag plaats tijdens het Supermarktvastgoedcongres in Oostzaan.