Jumbo Phicoop, panklare agf van achteren gevuld

0
Leestijd: 2 minuten

Gisteren, nota bene op Bevrijdingsdag, werd in het Limburgse Sevenum een Jumbo met als naam ‘Jumbo Phicoop’ heropend. Jumbo Phicoop is het resultaat van de familie Philipsen, die jarenlang een eigen groep supermarkten had in het Noord- en Midden-Limburgse. Naderhand koos een deel van die familie voor Jumbo – dat is dus deze Jumbo Phicoop – en koos een ander deel van die familie voor Coop. Daardoor zijn er in de plaatsen Kessel en Ospel nog twee ‘Coop Phicoop’-vestigingen.

Jumbo Phicoop is een Jumbo met tal van lokale leveranciers, en dat is ook op deze foto goed te zien (bron: UW/S – Uw Supermarkt). Eerder al werd in de nieuwe Jumbo van de gebroeders Leussink in Goor de zuivelkoeling van achteren bijgevuld, zo bleek bij de opening van die Jumbo twee maanden terug. Sindsdien is Jumbo met dat bijvulsysteem aan de slag gegaan. En dat heeft ertoe geleid dat in deze Jumbo Phicoop de panklare agf van achteren wordt bijgevuld.

In een uitleg aan FoodPersonality meldt ondernemer Rob Geurts dat deze Jumbo van 1.865 naar 2.140 m2 vvo is gegaan. Hij noemt dat zelf overigens ‘wvo’, winkelvloeroppervlak.

De vergroting was niet de enige wens als aanleiding tot een verbouwing. Geurts meldt dat de koelingen verouderd waren, het werd hoog tijd voor een milieuvriendelijker systeem met restwarmte en warmteterugwinning. Opmerkelijk is ook dat het verzamelpunt voor lege flessen en kratten uit de winkel is weggehaald. Die staat nu als afzonderlijke unit op de parkeerplaats. Geurts: “Dat is makkelijker voor onze klanten. Eerst even de lege flessen en kratten inleveren, en dan naar de winkel. En het helpt ons ook, want dat leeggoed is nu dichter bij ‘waar het naartoe moet’ dan voorheen. En we hebben er ruimte mee gewonnen.”

Die ruimte heeft geleid tot meer assortiment? Nou, veeleer tot meer ruimte voor het assortiment. “We hebben niet per se meer agf, maar we hebben meer ruimte op de agf-afdeling, waardoor klanten prettiger boodschappen kunnen doen.”

Even tussendoor. Ondernemer Geurts? Maar deze Jumbo is toch van de familie Philipsen? Klopt beide. De familie Philipsen is aandeelhouder, maar Geurts is begin vorig jaar ook aandeelhouder en hij is verantwoordelijk voor de winkel. Hij is overigens geen lid van de familie.

Andere veranderingen nog? Corona… het foodcafé is veranderd in een koffiehoek met gratis koffie. Wat niet wil zeggen dat alle ‘blurring’ hier verdwenen is. Belegde broodjes en pizza’s worden in de winkel gemaakt en op de betreffende afdelingen gepresenteerd. Daarnaast meldt Geurts dat het assortiment met non-food en cosmetica wat terughoudender is. “Daarvoor in de plaats hebben we nu meer aanbod van ‘genietgroepen’ als wijnen en speciaalbier. Dat vonden we meer bij onze rol van voedingswinkel passen.”

En daarnaast – maar dat was er al – verschillende lokale leveranciers, op schermen her en der aangeprezen. Vlaai, gebak en brood bijvoorbeeld van bakkerij Gommans, vlees van slagerij Joosten, aardbeien van Sijbers-Jansen… met als gezamenlijke noemer ‘Heej – lekker oët de regio’: ‘hier – lekker uit de regio’.

En wie vanuit Veghel kwam de winkelopening bijwonen? Ditmaal Cees van Vliet, operationsdirecteur bij Jumbo.