Jumbo stoot AH XL van troon in GfK-Kerstrapport

0
Leestijd: 3 minutenJumbo is er voor het eerst in geslaagd om AH XL voorbij te streven in het Kerstrapport van GfK. De onderzoekers spreken van een ‘megasprong’ die ervoor zorgt dat Jumbo voor het eerst sinds de overname van Super de Boer bovenaan eindigt. De wisselbeker die de laatste vijf edities naar Albert Heijn ging, is woensdagochtend uitgereikt op het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel. Saillant detail is dat de beker mede in ontvangst werd genomen door ex-AH’er Ed van der Weerd, thans commercieel directeur Jumbo.

 

Jumbo ontvangt als totaalscore een 7,85, 0,23 punt hoger dan deze zomer. De sprong van Jumbo is volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panel Services te danken aan de enthousiaste reacties van klanten van voormalige Super de Boer-winkels. “Die klanten zijn kennelijk positief verrast door het aanbod en geven hun nieuwe supermarkt een hoge waardering.” Aanvankelijk vielen de scores van Jumbo terug na de overname van Super de Boer eind 2009. Aanloop- en integratieproblemen leverden aanvankelijk juist een lager oordeel van eigen klanten op.

 

De overwinning van Jumbo is niet de enige opvallende ontwikkeling. Ook Albert Heijn XL en Jan Linders maken een sprong. De XL’s scoren 0,10 punt hoger dan afgelopen zomer, maar verliezen desondanks de koppositie in de lijst. AH XL werd in de zomer van 2009 voor het eerst apart gemeten en nam gelijk de nummer 1-positie in handen.

 

Jan Linders is de derde speler die een significante sprong voorwaarts maakt. Het GfK spreekt hiervan wanneer een totaalscore minstens 0,10 punten hoger dan wel lager uitvalt. Voor Deen, Supercoop, Boni, Bas van der Heijden, Super de Boer en Spar geldt het tegenovergestelde. Zij komen significant minder goed uit het onderzoek dan een half jaar geleden. De zestiende positie van C1000 valt in het oog. Ondanks alle impulsen die in de afgelopen drie jaar aan de formule zijn gegeven en de investering van honderden miljoenen euro’s, komt C1000 nog altijd nauwelijks van zijn plaats.

 

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panel Services stelt dat de scores overall iets lager zijn ten opzichte van het Zomerrapport 2011. Dit ondanks de gemiddeld hogere scores voor de top van de ranglijst. “De top-5 vijf in deze lijst is dezelfde als die van het Zomerrapport. Alleen de volgorde is anders. Albert Heijn staat opnieuw op een zesde plaats, maar moet wel uitkijken voor het prijsimago. Dat gaat weer achteruit. We zien dat de formules bovenin de lijst het gemiddeld iets beter doen, terwijl de formules onderin de lijst wat mindere cijfers ontvangen. De onderlinge verschillen worden dus weer wat groter.”

 

De gemiddelde score van alle Nederlandse supermarkten bedraagt 7,39, een fractie lager dan in de vorige editie. Holla constateert dat op bijna alle onderdelen de gemiddelde score iets lager ligt. “Alleen op het aspect informatie over gezonde voeding doen supermarkten het iets beter. Over de andere negen aspecten, waarvan er in het onderzoek zeven meetellen voor het eindcijfer, is de consument iets minder tevreden. Het gaat hier om vers, kwaliteit, netheid, prijzen, aanbiedingen, vriendelijk personeel, out-of-stocks en wachttijden bij de kassa. In de zomer werden op veel van deze onderdelen nog de hoogste scores ooit gemeten.”