Jumbo voert vrijwillig statiegeld in op sapflessen

0
Leestijd: 2 minuten

Jumbo kondigt aan dat het vrijwillig statiegeld op alle sap- en smoothiesflessen van het huismerk invoert. Daarnaast worden ook de La Place-sappen die verkrijgbaar zijn in Jumbo-winkels en in de La Place-restaurants voorzien van statiegeld. Jumbo zet deze stap naar eigen zeggen om klanten duidelijkheid te verschaffen; op de plastic flessen van frisdrank, water, vruchtendranken en alle sappen zit straks statiegeld. Jumbo wil de invoering dit najaar hebben gerealiseerd.

Frances Franken, directeur commercie van Jumbo: “Bij Jumbo vinden we het belangrijk om de milieu-impact van verpakkingen omlaag te brengen en zwerfafval tegen te gaan. We werken daar concreet aan door minder en betere verpakkingen te introduceren en we onderzoeken steeds meer herbruikbare alternatieven. Daarbij willen we het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om bij te dragen aan een beter milieu. We geloven dat door statiegeld in te voeren op de plastic sap- en smoothieflessen duidelijker wordt hoe om te gaan met lege plastic flessen van dranken. Hierdoor zamelen we meer flessen in en dragen we samen ons steentje bij”.

Vrijwillige inname

Sinds 1 juli 2021 geldt, naast de statiegeldverplichting op PET-flessen vanaf 1 liter, ook een statiegeldverplichting op kleine PET-flesjes. Deze verplichting geldt niet voor dranken die uit 100% sap bestaan. Onlangs werd bekend dat het mogelijk wordt om alle sapflessen (tot 3 liter) gemaakt van 100% PET, op te nemen in het bestaande statiegeldsysteem. Jumbo anticipeert hierop door vrijwillig statiegeld in te voeren op zowel de Jumbo als La Place sapflessen en flessen voor smoothies. Ook de flessen van versgeperst sinaasappel- en granaatappelsap in de winkels vallen hieronder. Met deze stap volgt Jumbo concurrent Lidl, die eerder deze maand al aankondigde vrijwillig statiegeld op sapflessen in te voeren.

Afval wordt grondstof

Jumbo spant zich in om afval zoveel mogelijk als grondstof te hergebruiken. De doelstelling is om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2025 met 20% omlaag te hebben gebracht ten opzichte van 2020. In samenwerking met ketenpartners werkt het supermarktbedrijf aan meer recyclebaar en gerecycled verpakkingsmateriaal, herbruikbare verpakkingen en verpakkingen van mono-materiaal.