Jumbo winnaar Zomerrapport

0
Leestijd: 2 minuten

Jumbo komt als winnaar uit de bus van het GfK Zomerrapport. Het GfK Zomer/Kerstrapport vindt twee keer per jaar plaats en geeft een ranking aan op basis van waardering en prestatie onder de 18 grootste supermarkten. Op basis van de combinatie van prestatie formule, de groei in klanten en klantentrouw, en de waardering van de vaste klanten, behaalt Jumbo de hoogste score.
Mede door de overname van de C1000 winkels is de score van Jumbo op prestatie nog steeds sterk (106,2). Ten opzichte van het vorige GfK Kerstrapport is deze score wel licht gedaald. De waardering van de vaste Jumbo klanten voor het winkelproces krijgt het rapportcijfer 7,58. De belangrijkste uitdager voor Jumbo is Nettorama, die met een gedeelde eerste plaats (met Emté) op waardering (rapportcijfer 7,84) en de vierde plek in prestatie een uitstekend Zomerrapport laat zien.

De derde plek op het podium wordt ingenomen door Hoogvliet, dat met superstip klimt vanaf de twaalfde plaats. Dit komt vooral door de veel hogere score voor prestatie (van 98,9 naar 100,7), maar ook het rapportcijfer voor waardering laat een lichte stijging zien naar een 7,77.
De nivellering in de branche zet door, constateert GfK. De verschillen in de waarderingen voor de verschillende ketens worden steeds kleiner. Zo is het verschil tussen de nummer één en de laatste op de ranglijst kleiner geworden: van 0,71 punt (GfK Zomerrapport 2015) naar iets meer dan 0,50 punt (GfK Zomerrapport 2016). Vomar neemt de laatste plaats in vanwege een lichte daling, waardoor Aldi een plaats omhoog schuift in de ranking.