Jumbo zet voorgenomen reorganisatie door

0
Leestijd: 2 minuten

Terwijl de corona-uitbraak de supermarktomzetten blijven stuwen, heeft Jumbo besloten de eerder voorgenomen reorganisatie op het hoofdkantoor toch door te zetten. 300 van de 1.300 banen op het Jumbo-hoodkantoor moeten verdwijnen, zegt cfo Ton van Veen.

Bij de 300 banen die moeten verdwijnen gaat het onder meer om 180 ondersteunende functies op het gebied van personeelsadministratie en crediteurenbeheer. Die wil Jumbo voortaan uitbesteden en het is de bedoeling dat deze medewerkers meegaan naar de bedrijven waaraan Jumbo de diensten gaat uitbesteden. Dat is inmiddels een beproefd recept bij het Veghelse supermarktbedrijf. Verder verdwijnen vooral managementfuncties. Jumbo verwacht dat zo’n 40 banen verdwijnen door natuurlijk verloop, maar 80 medewerkers krijgen gedwongen ontslag.

Royaler sociaal plan

Jumbo had de reorganisatie al in januari aangekondigd. Nadat het coronavirus in ons land om zich heen greep heeft Jumbo overwogen de reorganisatie uit te stellen. In overleg met de ondernemingsraad is besloten de operatie nu toch door te zetten. Wel heeft Jumbo vanwege de omstandigheden van dit moment een royaler sociaal plan opgetuigd dan oorspronkelijk voorzien.

In het Financieele Dagblad legt Van Veen de noodzaak van de reorganisatie uit: “In een lange periode van groei heeft een hoofdkantoor de neiging hard mee te groeien. Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen. Hierdoor is het hoofdkantoor behoorlijk uitgedijd. Er zijn veel managementlagen en portefeuilles met een directeur erboven.” Het is echter niet de eerste keer dat er in Vegehl gereorganiseerd wordt. Al vaker werd er na afronding van overnames het mes in de organisatie gezet.

Online verkopen +50%

Van Veen vindt Jumbo desondanks opnieuw ‘stroperig’ geworden. “Het invoeren van innovaties, nieuwe producten of technologische vernieuwingen duurde langer dan voorheen. Soms hoorden we uit de winkels: het is daar in Veghel heel anders dan een paar jaar geleden. Terwijl Jumbo in eerste instantie om de klanten, winkels en distributiecentra draait. Het hoofdkantoor moet die onderdelen ondersteunen, geen bolwerk op zich zijn.”

De uitbraak van het coronavirus heeft de noodzaak tot reorganiseren alleen maar versterkt, aldus Van Veen. “We zien patronen in boodschappen doen veranderen. Het aandeel van online groeit sterk. Waar onze winkelomzet dit jaar tot nu toe met 15% steeg, namen de online verkopen met 50% toe. Dat is mooi, maar zet ook onze winstgevendheid onder druk. De opbrengsten van boodschappen bezorgen vallen immers in het niet bij de marges die stenen winkels opleveren. Dat maakt een afgeslankt en slagvaardig hoofdkantoor nog belangrijker.”