Kerst met AH gaat gepaard met nieuw merk: Culii

0
Leestijd: 2 minuten

Gisteren heeft Albert Heijn z’n traditionele persbericht voor de kerstperiode de deur uit gedaan. De grootste boodschap hoeft niet te verrassen: Nederlandse consumenten zullen ten eerste meer thuis en ten tweede – vermoedelijk – in kleinere groepen samen ontbijten, lunchen en dineren. Niet verrassend, nu het het steeds meer op lijkt dat de huidige lockdownmaatregelen van de regering voorlopig van kracht blijven. Het persbericht meldt verder de komst van de ‘Kerst-Allerhande’, met triflevariant als ‘uitsmijter’ binnen de dessertkeuze. Maar het bijzonderste is zonder meer: de komst van Culii.

Het merk Culii bestaat uit een reeks maaltijdcomponenten, en die stromen op 17 december de AH’s in, maar ze zijn niet alleen maar bedoeld als aanbod voor de feestdagen. “Culii is verkrijgbaar in voor-, bij-, hoofd- en nagerechten voor twee personen, met bijzondere ingrediënten en verrassende culinaire combinaties. Elk gerecht bestaat uit verschillende componenten, waarmee klanten in een handomdraai een extra lekkere maaltijd op tafel kunnen zetten.”

AH wijst erop dat Culii ‘het hele jaar rond beschikbaar’ is, met ‘wisselende smaken van het seizoen, zoals voor de komende feestperiode rivierkreeftjescocktail met avocadocrème, bietencarpaccio met geitenkaas en hazelnoot, biefstuk madeira met paddenstoelen, zalmfilet prosecco met pistachenootjes en zeekraal, gegratineerde mini-bloemkool, stoofpeertjes in rode wijn, regenboogwortels gekaramelliseerd in honing-sinaasappelsaus en appel-peercrumble met blauwe bessen.

Daarmee komt AH weer eens met een premiumachtig aanbod. Binnen de eigen merken van AH lag de nadruk het laatste jaar vooral op ‘prijsfavorieten’, de onderkant-marktartikelen binnen de AH-huismerken – denk vooral aan AH Basic – en nog een paar leveranciersmerken die die rol vervulden. Culii valt voor zover bekend niet onder AH Excellent. AH gebruikt dat premiummerk meer voor dkw en voor versgroepen als kaas en vleeswaren.

AH is zich al duidelijk aan het voorbereiden op een grote toestroom van klanten in de aanloop naar de kerstdagen. Dit jaar vallen de kerstdagen op vrijdag en zaterdag. AH zal veel vestigingen langer openhouden, online-bestellingen worden anders dan gebruikelijk ook op zondag geleverd en zelfs op tweede kerstdag. Ceo Marit van Egmond meldt in het bericht: “Als iedereen de boodschappen op tijd en gespreid doet, dan helpt dat om het prettig en ontspannen te houden.” Een boodschap die nu al een soort eerste bezweringsformule overkomt.