Van kippenslachter naar foodbedrijf: 2 Sisters Storteboom introduceert Barnfield

0
Leestijd: 5 minuten

Met de introductie van Barnfield, een vernieuwend assortiment gegaarde kipproducten, zet 2 Sisters Storteboom een belangrijke stap in de ontwikkeling van slachtbedrijf naar een in kipproducten gespecialiseerde ‘food company’. “Barnfield wordt ons breekijzer voor meerdere verkoopkanalen.”

2 Sisters Storteboom treedt niet vaak in de openbaarheid (terwijl het wel een van de grotere voedingsproducenten van Nederland is, red.), dus wanneer het bedrijf naar buiten treedt, dan moet daar een goede aanleiding voor zijn “En die is er nu”, zegt Jeroen Floris, commercieel directeur van 2 Sisters Storteboom. Storteboom Added Value, het Barneveldse bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor maatwerkproducten met voor met name klanten in foodservice, staat op het punt om Barnfield te introduceren, een vernieuwend assortiment gegaarde kipproducten, primair gericht op de kleine horeca maar in bediening ook geschikt voor andere verkoopkanalen zoals supermarkten.

Barnfield - het assortiment
Vanaf oktober (week 39/40) is Barnfield beschikbaar en gaat bestaan uit een vast assortiment malse en smaakvolle kipproducten uit Barneveld; ready-to-eat en op basis van unieke recepturen.

Smaken van de wereld
• Kipvleugel (chicken tulip) Chipotle
• Kippendij (drum tulip) Cajun
• Drumstick Piri Piri
• Kippendijhapjes Soy & Garlic
• Filetreepjes Lemon & Pepper

Original
• Kipvleugels BBQ
• Kipkluifjes (TV-sticks) BBQ

BBQ & Extra Style
• ‘Ribs’ BBQ Garlic Honey

Crispy
• Kipballetjes

Barnfield omvat in de visie van 2 Sisters Storteboom een weliswaar vast, maar vloeibaar assortiment. Dat wil zeggen dat het assortiment kan worden uitgebreid maar ook dat bestaande producten kunnen worden vervangen door andere, al naar gelang de behoefte in de markt. Barnfield wordt niet alleen in Nederland gelanceerd, maar is als concept bedoeld voor de Europese markt.

Barnfield, een fonetische vertaling van Barneveld in het Engels, is het eerste resultaat van een op een nieuwe leest geschoeide productontwikkeling van het bedrijf. Floris: “We hebben hier hoge verwachtingen van, aangezien het concept tot stand is gekomen door heel goed naar onze klanten te luisteren.” Sales director Koen Mensink: “Dat is in de kern ook waar Storteboom Added Value voor staat: samen met klanten unieke producten ontwikkelen. En hoewel Barnfield een kant-en-klaar concept is, is het een logisch uitvloeisel van onze klantgerichte werkwijze.”

Uiterst flexibel

Vier jaar geleden heeft 2 Sisters Storteboom de locatie in Barneveld, een in het garen van kip gespecialiseerde productielocatie, kunnen toevoegen aan het bedrijf. Floris: “Daarmee hebben we weer een stap voorwaarts in de keten gezet. We willen als bedrijf de beweging maken van commodity naar klant-specifiek. Oftewel, we willen ons ontwikkelen van kippenslachter tot volwaardig foodbedrijf.” 2 Sisters Storteboom is al in de hele keten actief en is expert op het gebied van dierenwelzijn van kippen; van het voer, het houden en het transport tot aan het slachten. Mensink: “Maar we zijn ook goed op de hoogte van de trends in kipproducten, zowel als het gaat om het soort kipproduct als de actuele smaaktrends. De high care omgeving hier in Barneveld is erop ingericht om uiterst flexibel en ‘tailormade’ op deze trends in te spelen.”

Toch heeft ook de flexibiliteit van Storteboom Added Value een ondergrens, en wel in de vorm van een minimale productierun van 5.000 kilo. Floris: “Daarmee weten we dat we voor een deel van de markt buiten bereik blijven. Althans, tot dusver, want met Barnfield kunnen we die markt nu ook bedienen. Barnfield wordt ons breekijzer voor meerdere verkoopkanalen.”

Chicken made easy

Barnfield omvat een assortiment gegaarde kipproducten met toegankelijke maar bijzondere smaken en marinades volgens de laatste trends. Daarbij is Barnfield beschikbaar in kleine volumes en gericht op gemak en veelzijdige toepassing in de keuken. Floris: “Vandaar ook dat we het merk als pay-off ‘Chicken made easy’ hebben gegeven. Het komt tegemoet aan een behoefte in met name de kleine horeca die producten van Barnfield via de groothandel kunnen kopen, maar het is ook geschikt voor andere verkoopkanalen. Een supermarktondernemer die op zoek is naar onderscheid zou het ook kunnen aanbieden.”

2 Sisters Storteboom en dierenwelzijn
Dierenwelzijn speelt een steeds belangrijkere rol bij de vleesconsumptie in ons land. Het besluit van supermarkten om uitsluitend vers kippenvlees met één Beter Leven-ster te verkopen is wat dat betreft illustratief. “Op Europees niveau is er wel beweging met het European Chicken Commitment (een convenant om vóór 2026 het dierenwelzijn in Europa aanzienlijk te verbeteren, red.) maar Dierenwelzijn heeft voor de Europese consument een veel lagere prioriteit dan voor de Nederlandse. Wij opereren als 2 Sisters Storteboom op Europees niveau en hoewel het convenant het dierenwelzijn in Europe aanzienlijk moet verbeteren is de stap naar zoiets als de Beter Leven 1-ster binnen de Europese Unie nog ver weg”, aldus Floris.
2 Sisters Storteboom is expert op het gebied van dierenwelzijn als het gaat om kippen en kan volgens alle gangbare dierenwelzijnsstandaarden (waaronder het Beter Leven-keurmerk werken. Mensink: “Elke productontwikkeling begint bij ons zelfs met die keuze, want ook op die manier voeg je waarde toe in de keten.”

De voordelen van Barnfield zijn volgens Mensink legio: “Je hebt een kwalitatief uitstekend en altijd onderscheidend en actueel aanbod. En dat in een constante kwaliteit waarbij verspilling tot een minimum kan worden beperkt door de lange houdbaarheid. En niet in de laatste plaats is Barnfield prijstechnisch ook zeer interessant.”

Stapje hoger

De ambitie met Barnfield als merk is overigens beperkt. Floris: “We zien Barnfield niet zozeer als consumentenmerk, maar vooral als afzender van kwaliteitskipproducten voor de professional.” Zowel Floris als Mensink hebben uitgebreide ervaring met merkoperaties in de consumentenmarkt (bij resp. Cono (Beemster) en Kraft Heinz, red.) en stellen duidelijk dat Barnfield niet snel op dat toneel zal acteren. Floris: “Als bedrijf streven we naar een optimale vierkantsverwaarding en Barnfield moet net weer dat stapje hoger bieden ten opzichte van het bestaande aanbod in de professionele markt. Wij denken dat een eigen merk – ons eerste – in die markt van toegevoegde waarde is. Een onderscheidend en vernieuwend concept als dit moet voor klanten immers ook als zodanig herkenbaar zijn.”