Klantenkringen supermarkten: Jumbo wint het meest

0
Leestijd: < 1 minuut

FoodPersonality publiceert per editie de klantenkringen van acht supermarktformules van marktonderzoeker GfK. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden is het plaatje in periode twee van 2022 (week 5 t/m 8) voor alle acht formules in positief. Jumbo springt er echter het meest uit. De penetratie ten opzichte van periode twee vorig jaar steeg namelijk van 45,6% naar 47,3%.

Klantenkringen Supermarkten P02 2022Bekijken we de ontwikkeling op periodebasis, dan ziet het plaatje er overigens iets anders uit. Ten opzichte van periode één van dit jaar zijn het dan met name Aldi en Lidl die hun klantenkring weten uit te breiden. Een eerste teken dat consumenten goedkopere supermarkten bezoeken in reactie op de sterk oplopende inflatie?

De klantenkringen of penetratiecijfers – het percentage huishoudens dat per periode een bepaalde formule bezoekt – geeft een beeld van het ‘switchgedrag’ van de consument.