Het kleine Couche-Tard wil het grote Carrefour

0
Leestijd: 4 minuten

Deze week werd het bekend dat het Canadese Couche-Tard het veelgeplaagde Franse Carrefour wil overnemen. Couche-Tard? Wat is dat eigenlijk? Een bedrijf dat het vooral moet hebben van foodretail en pompshops; vooral convenienceformules als Circle K, maar het heeft ook een keten als BigFoot. Maar is dat groot genoeg om de hypermarkten zoals die van Carrefour over te nemen?

Carrefour gold nog steeds als de nummer twee in de wereld van foodretailgrootmachten, toch? Nummer één was Walmart, en dan had je nog Tesco, het steeds groter wordende Lidl & Schwarz Gruppe, Aldi als je Aldi Nord en Aldi Süd bij elkaar optelt enzovoort. Maar: met Carrefour dus als nummer twee. Met zo’n € 80 miljard jaaromzet. Nee, dat is dus meteen het probleem. Die € 80 miljard jaaromzet van Carrefour doet Carrefour in het Kantar ‘world panel retail’ belanden op… nummer 9. Hoe zit dat (2019)? Walmart 1, Amazon 2, Costco 3, Schwarz Group 4, Kroger (Amerikaanse keten) 5, Walgreens/Boots (het ‘Kruidvat’ van de VS) op 6, Aldi op 7, Home Depot (Amerikaanse interieurformule) op 8 en Carrefour op 9. En niet meer – zoals jaren geleden, vaste prik – de nummer twee na Walmart.

En het is er dus een kleinere partij uit Canada, die nu kenbaar heeft gemaakt dat het Carrefour wil overnemen. Carrefour, met zijn enorme hypermarkten van Argentinië tot Brazilië tot China tot thuisland Frankrijk… overgenomen door de ‘nummer 9’ van Canada? Ja, maar dan wel met een wereldwijde jaaromzet van ruim € 42 miljard. Dat is ook niet mis. Maar het is nog altijd bijna de helft van de omzet van Carrefour.

Of het allemaal gaat lukken, is maar helemaal de vraag. Maar het lijkt sowieso wel de wereld op z’n kop als je bedenkt wat voor een marginale positie bijvoorbeeld Couche-Tard inneemt in Canada en wat voor een grote positie Carrefour inneemt in vele grote landen in de wereld – en ook: met wat voor winkels. Maar de financiële werkelijkheid is niet altijd de visuele werkelijkheid.

In april 2007 was het aandeel Carrefour op de CAC-40 (de Franse AEX, zogezegd) nog € 48,86. Twee dagen geleden was het nog € 15,46. Inmiddels is het weer iets hoger: € 17,54. Maar die laatste stijging komt naar alle waarschijnlijkheid door dat bod van Couche-Tard.

Wie of wat is in hemelsnaam Couche-Tard? Een Canadees bedrijf, uit de Frans sprekende deelstaat Quebec (de tweede taal in Canada, na het Engels).

O, maar dan zal het aandeel Couche-Tard wel zozeer gestegen zijn dat het met gemak Carrefour kan overnemen? Nee, dat is het gekke eraan. In september van het afgelopen jaar was het aandeel Couche-Tard op de Canadese beurs nog 46,64 Canadese dollar. Dat is nu (13 januari 2021): 37,10 Can. dollar. Maar: vergeleken met die meting van Carrefour in april 2007: toen was het aandeel Couche-Tard 3,99 Can. Dollar. Dus al met al is dat aandeel toch fors gestegen, vergeleken met Carrefour.
Couche-Tard is een retailer die in veel landen actief is. In thuisland Canada heeft het BigFoot en Circle K. In de VS heeft het convenienceformules, maar ook in Rusland, Noorwegen, Zweden en Denemarken, de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen, en in West-Europa in Ierland. Verder in Polen en in Amerika in zowel de VS als Mexico en als het om Azië gaat in China, Japan en Indonesië.

Oprichter van Couche-Tard is Alain Bouchard. Couche-Tard is geen retailer met een heel oud verleden, Bouchard startte met Couche-Tard in 1980, in een voorstad van Monteal, de grootste stad van Franssprekend Canada. Maar: Couche-Tard is helemaal geen retailer die enorm groeit in het thuisland. Couche-Tard groeit in Amerika, Azië en Europa tegelijk.

Alleen in ‘thuisland’ Quebec is de convenienceformule nog steeds gelijk aan de bedrijfsnaam. Overigens, wat betekent ‘couche-tard’? Iemand die pas laat naar bed gaat. De associatie: je hebt lang gewerkt, je verwent jezelf nog met wat lekkers of speciaals dat je in een conceniencewinkel haalt en gaat nog lang niet slapen. Wat een contrast met sam Walton, oprichter van het Amerikaanse Walmart, die in de jaren zestig jarenlang ’s ochtends vóór vieren opstond om dan zo snel mogelijk in zijn tweemotorig vliegtuigje over het midden van de VS te vliegen om te kijken of hij nog ergens een nieuwe ‘big box’ kon neerzetten. Couche-Tard zou vrij vertaald moeten betekenen: nachtuil.

Het bedrijf heeft Couche-Tard vooral in het oorspronkelijke Frans-Canadese marktgebied behouden, in andere gebieden in Canada maar ook in landen als de VS, Rusland, de Scandinavische landen, Ierland etc. is de belangrijkste formule Circle K, oorspronkelijk opgericht in de jaren vijftig, in El Paso, Texas.

Maar een andere vraag is ook: wat is dan in ’s hemelsnaam met Carrefour aan de hand? Daarvoor nemen we deze passage over van Gondola, het Belgische blad voor food- en non-foodretail: “Doordat de beurskoers van de Groupe Carrefour al tien jaar stagneert, is het niet langer aantrekkelijk voor institutionele beleggers. In tegenstelling tot zijn grote concurrent en referentiepunt, Walmart, heeft de herstructurering van ceo Alexandre Bompard niet het verwachte doel bereikt. Het is belangrijk om te weten dat beurswaarderingen in de retail uitgaan van een digitale integratie: Ahold lijfde Bol.com in en vooral Peapod ontwikkelt zijn thuislevering in de VS. Walmart nam meerdere ‘pure players’ over (waaronder JD.com) en ontwikkelde een digitale strategie. Carrefour biedt dat niet aan zijn aandeelhouders, op korte noch op lange termijn. Een exit is interessant voor de aandeelhouders, maar beantwoordt niet aan de grondige ontwikkeling van het strategisch plan van de groep: snel en grondig ontwikkelen op het vlak van e-commerce.”