Kon. De Kuyper introduceert De Kuyper Zero: Echte cocktails, Zero alcohol

0
Leestijd: 6 minuten

‘Own the cocktail’, zo luidt de missie van Kon. De Kuyper. Die missie breidt een van de oudste distilleerderijen van ons land met de introductie van De Kuyper Zero nu uit naar alcoholvrije cocktails. Geen compromisdrankjes die doen denken aan limonade of vruchtensap, maar volwassen cocktails met een echte ‘bite’.

“We verwachten dat in de toekomst een belangrijk deel van het portfolio – en omzet – zal bestaan uit caloriearme en alcoholarme en -vrije dranken”, begint Lucien Heusy, managing director van Kon. De Kuyper Nederland. Dat is nogal een uitspraak voor een bedrijf dat zich al 326 jaar toelegt op de productie van alcoholische dranken. “En toch is de trend onmiskenbaar”, aldus Heusy. De missie van De Kuyper – ‘own the cocktail’ – wordt sinds jaar en dag vertaald in het democratiseren van cocktails, oftewel het toegankelijk maken van cocktails voor een zo breed mogelijk publiek. En als er een duidelijke behoefte ontstaat aan alcoholvrije alternatieven, dan beweegt het bedrijf daar geheel conform de missie in mee. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, want het ontwikkelen van alcoholvrije cocktails bleek volgens Myriam Hendrickx, master distiller bij Kon. De Kuyper, “een van de moeilijkste pistes die we hier ooit genomen hebben”. Het was een zoektocht naar de ‘sweet spot’ waarin niet alleen de smaak van het origineel moest worden gevonden, maar ook het typische mondgevoel van een alcoholhoudende drank (waarover verderop meer, red.).

Bewustere keuze

Tot aan de afkondiging van de verscherpte coronamaatregelen, afgelopen november, zag De Kuyper een duidelijk herstel in het horecakanaal. Heusy: “Horeca en thuisverbruik zijn communicerende vaten. Op het moment dat er weer meer mag, zien we dat vrij snel terug in onze cijfers. De coronapandemie heeft wel gezorgd voor de definitieve doorbraak van de thuisconsumptie van cocktails.” Global marketing manager Godelief van Erve: “Er is in de periodes dat de horeca goeddeels op slot zat thuis flink geëxperimenteerd. We zagen een duidelijke verschuiving van horeca naar thuisconsumptie. Mensen wilden het thuis feestelijk maken en gaven bewust meer uit aan premium dranken en cocktails.”

De Kuyper verkoopt per saldo meer ingrediënten voor cocktails dan vóór de komst van corona. De behoefte aan een verwenmoment – thuis, als dat niet in de horeca kan – is evident, maar er worden wel bewustere keuzes gemaakt. Een trend naar cocktails met minder alcohol en minder calorieën is duidelijk waarneembaar en alcoholvrije cocktails zijn een logische volgende stap.

Uit onderzoek van CGA, een in alcoholische dranken gespecialiseerd internationaal onderzoeksbureau, blijkt dat alcoholvrije cocktails juist voor cocktaildrinkers een aantrekkelijk alternatief vormen, meer nog dan alcoholvrij bier voor bierdrinkers.

Van Erve: “Gezondheidsoverwegingen spelen zeker een rol, maar het is niet zo dat we ons met onze alcoholvrije cocktails op de geheelonthouders richten, maar veel eerder op wat ik maar de hybride drinker noem. Er zijn ook steeds meer situaties waarin het drinken van alcoholhoudende dranken niet gewenst is, terwijl er wel behoefte bestaat om iets anders te drinken dan water of frisdrank. Een alcoholvrije cocktail in een mooi glas, compleet met serveerritueel, is toch wat anders dan een colaatje.” Heusy: “Op de lange termijn verwachten we dat ‘no/low’ alcohol naar een aandeel van zo’n 30% binnen cocktails gaat groeien.”

Mondgevoel van alcohol

En dus komt De Kuyper met De Kuyper Zero, een viertal ready-to-drink alcoholvrije cocktails die de smaak en beleving van het origineel benaderen. Het gaat om:
• De Kuyper Zero Mojito, een alcoholvrije verfrissende variant op de klassieker, die de smaak van limoen, munt en het pittige karakter van rum combineert met een lichte bubbel. Het best koud geserveerd in een longdrinkglas, gevuld met (crushed) ijs en een takje munt.
• De Kuyper Zero Pornstar Martini cocktail combineert de smaak van passievrucht met zachte vanille en een vleugje limoen. Schudden, liefst over ijs om een schuimlaag te creëren en serveer dan voor de beste smaak, koud in een martiniglas gegarneerd met een halve passievrucht.
• De Kuyper Zero Strawberry Daiquiri, een fruitige alcoholvrije versie van de rumklassieker. De fruitige smaak van zomerse aardbeien vermengt zich met de smaak van limoen en de stevige smaak van suikerriet. Best koud geserveerd in een cocktail coupe met een partje limoen.
• De Kuyper Zero Margarita, de zoetzure klassieker met de smaken limoen, sinaasappel en agave. Best koud geserveerd in een margaritaglas met een partje limoen.

De Kuyper Zero: een reeks bekende cocktails – Mojito, Pornstar Martini, Strawberry Daiquiri, Margarita – maar dan zónder alcohol en toch voor iedere cocktaildrinker als zodanig herkenbaar.

Heusy: “De doelstelling was om een reeks alcoholvrije cocktails te ontwikkelen die voor iedere cocktaildrinker als zodanig herkenbaar is. Dan gaat het niet alleen om smaak, maar ook om de geur en – heel belangrijk – het mondgevoel. Er moet iets gebeuren in je mond, want anders heb je het al snel over limonade of een vruchtensapje in een mooie verpakking.”
Overigens is het niet voor het eerst in het lange bestaan van De Kuyper dat het bedrijf alcoholvrije dranken produceert. In de jaren 20 van de vorige eeuw produceerde het al eens alcoholvrije jenever voor de Amerikaanse markt, waar toen een algeheel verbod op alcoholhoudende dranken van kracht was.

Alcohol zorgt voor een strak mondgevoel, terwijl het gelijktijdig ook een verkoelend effect heeft, vertelt master distiller Hendrickx: “Het prikkelt de tong, het gehemelte, de wang en de keel. We hebben dus gezocht naar natuurlijke toevoegingen die dat licht branderige gevoel in je keel en die tinteling in je mond subtiel benaderen.” Los van de smaaksensatie en de intoxicatie zorgt alcohol ook voor het oplosvermogen in dranken en een goede houdbaarheid. En ook daar moet een oplossing voor gezocht worden. Van Erve: “Ik denk dat we daar bij deze vier cocktails uiteindelijk heel goed in geslaagd zijn. Daarbij ga ik vooral af op de reacties van buiten die we tot dusver hebben gehad.”

Grote opnamebereidheid

Die reacties komen onder meer van de kant van klanten van De Kuyper. Heusy: “We krijgen hele positieve feedback op de smaak en beleving van de cocktails. De kwaliteit wordt als heel goed beoordeeld. Dit is een introductie die we om die reden ook niet hoeven te pushen. Je merkt dat de markt zit te wachten op alcoholvrije alternatieven die het origineel zo dicht mogelijk benaderen. Er waren al wel al alcoholvrije gins en in het buitenland zie je ook wel alcoholvrije cocktails, maar die missen toch de smaaksensatie die we met De Kuyper Zero bieden. Dit is de eerste alcoholvrije premix die dat biedt.”

Heusy spreekt dan ook van een grote opnamebereidheid in de aanloop naar de feestdagen. De Kuyper Zero gaat als eerste van start bij Albert Heijn en wordt vanaf januari – aansluitend op ‘Dry January’, de maand waarin veel mensen proberen geen alcohol te drinken – ondersteund. Dan gaat het om het vindbaar maken van de producten op de winkelvloer, online ondersteuning en sampling, want de smaak moet consumenten overtuigen. Van Erve: “We hebben hoge verwachtingen van alcoholvrije cocktails. Uit internationaal onderzoek weten we dat de interesse onder cocktaildrinkers in alcoholvrije cocktails nog aanzienlijk hoger is dan bijvoorbeeld het percentage bierdrinkers dat geïnteresseerd is in alcoholvrij bier (zie ook de infographic, red.). Kijk je naar de groei die alcoholvrij bier heeft doorgemaakt, dan zegt dat wat ons betreft iets over de potentie van alcoholvrije cocktails.”

Ruimer schap

De Kuyper ziet de nieuwe alcoholvrije cocktails in het schap het liefst staan bij de alcoholhoudende cocktails, premixen en aperitieven. Heusy: “Idealiter zien we daar een segment ontstaan met alcoholvrije cocktails en spirits. Sowieso zien we graag een duidelijker schap met meer ruimte voor het snel groeiende segment van premixen en cocktails. Daar zou je dan tevens ruimte voor een alcoholvrije sectie kunnen maken. Dat geheel moet een vast onderdeel van de aperitievencategorie worden.” Van Erve pleit daarnaast voor meer aandacht voor navigatie door middel van signing: “Het is niet het meest eenvoudige schap. Door duidelijker te segmenteren op smaak (zoet, zuur, bitter, red.) maar ook op wel/geen alcohol en bijvoorbeeld caloriearm, help je de shopper maar ook de omzet in de categorie.”

De Kuyper is van oudsher een bedrijf dat gespecialiseerd is in ‘de tweede helft van de avond’, maar maatschappelijke ontwikkelingen en consumententrends hebben ervoor gezorgd dat het aperitievenmoment veel breder en groter is geworden. Heusy: “Nederland is niet leidend maar eerder volgend als het gaat om cocktails. De Verenigde Staten en, in iets mindere mate, Groot-Brittannië lopen hierin voorop. Daar zie je de trends ontstaan. Als we die hier volgen, dan staan ons nog veel mooie ontwikkelingen te wachten.”

Dit artikel verscheen eerder in FoodPersonality dec 2021/jan 2022.