Lichtgroen, een nieuwe definitie

0

Hoe ziet de ontwikkeling van de ‘lichtgroene’ en de ‘donkergroene’ consument eruit? Die vraag hield mij tijdens de afgelopen Biobeurs bezig. Twaalf jaar lang heb ik Smaakmakend gemaakt, het blad voor de biologische winkel. Biologisch heb ik in die tijd zien groeien van ‘te klein’ voor de supermarkt naar een belangrijkere trekker. Twaalf jaar geleden was de wereld van biowinkels gefragmenteerd, met een stuk of zes groothandels. Elk met eigen ideologische grondslag. Nu zijn er eigenlijk nog maar twee: Odin, waarin de ideologie van de coöperatie meer dan springlevend is, en Udea, zeg maar, de klassieke biologische groothandel met als formule Ekoplaza.

 

Deze ontwikkeling was duidelijk op de Biobeurs terug te zien. Steeds minder biologische foodfabrikanten waren aanwezig. Eigenlijk wordt daarmee de keuze voor de ‘donkergroene’ consument steeds kleiner. En innovatie neemt daarmee ook sterk af. Heel lang is de donkergroene klant uitgangspunt geweest in innovatie, in zowel teelt als productontwikkeling (denk aan de voorlopers van clean label). Nu zie je dat de lichtgroene consument het uitgangspunt wordt. Voor hem/haar vallen steeds meer criteria onder het lichtgroene gedrag. Biologisch en lokaal worden daarin steeds meer van gelijk belang.

Lokaal moet daarbij wel vertaald zijn in zorg en aandacht en het product moet iets unieks hebben. Een persoonlijke afzender is onontbeerlijk; mensen van vlees en bloed. Transparantie is ook een voorwaarde en het product moet goed zijn voor de lokale economie. Nu heb ik drie initiatieven gezien, alle drie bij biologische melk. Melk biedt ook een uitgelezen kans, omdat het in de supermarkt een anonieme, ondefinieerbare productgroep is geworden. En alle (merk)melk smaakt hetzelfde.

Allereerst ‘MOMA’, met als subtitel ‘Liquid Landscape’. De boeren rond Amsterdam leveren met elkaar genoeg om de stad van melk te voorzien. Toch bereikt maar de helft de stad. Hun boodschap is: houd dat landschap in de eerste plaats in ere door melk uit dat landschap te kopen, maar werk ook mee aan een nieuw voedselsysteem. Om de Amsterdammer die kans te geven vent biologisch-dynamische boerderij De Griffioen uit Weesp elke zaterdag op een aantal pleinen in Amsterdam de biologische melk van die boeren uit.

Het tweede initiatief komt ook uit Amsterdam. In ‘Boeren van Amstel’ hebben 21 melkveehouders zich verenigd. Hun doel is ook landschaps- en natuurbehoud rond Amsterdam. Met die achtergrond verwerken zij gezamenlijk hun melk en verkopen dat onder het merk ‘Boeren van Amstel’. Het is al zo populair dat supermarkten in en rond Amsterdam deze melk in het schap (moeten) hebben staan.

Het derde initiatief is ‘Elke Melk’. Hier is de koe de held! De melk in de karakteristieke flessen komt maar van één koe. De op de fles vermelde naam correspondeert weer met de naam in het ‘smoelenboek’ op de website. Persoonlijker kan het niet. En eigenlijk ook niet lekkerder, want de ‘Elke Melk’ wordt op de ouderwetse manier verwerkt, met zo’n echte roomlaag op de melk. ‘Elke Melk’ past in elke supermarkt, omdat het concept lokaal is, maar niet lokaal gebonden.

En zet deze melk dan eens af tegen biologische melk in de supermarkt? Je bent niet duurder uit, maar je hebt wel een product met een betere smaak en een beter gevoel! Meer dan genoeg redenen voor de lichtgroene consument om voor deze melk een voorkeur te hebben. Een interessant begin van een interessante ontwikkeling.

Anneke Ammerlaan