Lidl-campagne: jood en moslim geven samen leiding aan filiaal
Lidl-campagne: jood en moslim geven samen leiding aan filiaal Shelflife

Lidl-campagne: jood en moslim geven samen leiding aan filiaal

· leestijd 1 minuut Algemeen

Al sinds een tijd heeft Lidl een printcampagne, waarin medewerkers van Lidl vertellen over hun werk, hun bedrijf en hun eigen drijfveren. Deze week kwam er een bijzondere variant van die advertorialreeks uit de bus. Emre Doker en Joël Boeken zijn respectievelijk de filiaalmanager en de plaatsvervangend filiaalmanager van een Lidl in Amstelveen (de hierbij horende foto is een ander beeld, Doker en Boeken staan hier niet bij; bron: Lidl). Emre Doker (42) is moslim, Joël Boeken (28) is joods. Een blijk van multiculturaliteit, in een Lidl-campagne.

In een gesprek met citaten dat deel uitmaakt van de Lidl-campagne zeggen ze beiden dat ze elkaar goed aanvullen (de een kan goed met mensen omgaan, de ander is goed in cijfers en kan beter met computers omgaan etc.). maar ook de cultuurverschillen en religie-opvattingen komen aan bod.

Boeken wilde bijvoorbeeld niet op zaterdag werken, dat is zogeheten ‘sabbath’. Hij was er aanvankelijk erg onzeker over of Lidl dat accepteerde, de zaterdag is voor de supermarkt een belangrijke omzetdag. Maar tot zijn verbazing was het geen bezwaar. Daarnaast: voor Doker is de vrijdag een gewijde dag, de dag waarop moslims naar een moskee gaan. En dat doet Doker ook. Dus de plaatsvervangend filiaalmanager is er nooit op zaterdag en de filiaalmanager nooit op vrijdag. En ze appen elkaar, op donderdag krijgt Boeken van Doker zaken door waar hij voor de vrijdag op moet letten, vrijdag krijgt Doker van Boeken dat door.

Boeken: “Onze geloofsovertuigingen lijken in de basis ook meer op elkaar dan we dachten. Zo volgen ze beide de maandkalender en kennen ze overeenkomstige profeten, zoals Mozes. Tijdens de lunch wordt heus weleens gediscussieerd, bijvoorbeeld over wat men gelooft dat er na de dood is. In ons team hebben we ook collega’s die protestants, koptische christen, rooms-katholiek en hindoe zijn – dat is juist leuk.”

Doker: “Onze collega’s hebben allerlei achtergronden: Marokkaans, Ghanees, Surinaams, Ethiopisch. Als collega’s op vakantie of familiebezoek gaan in hun thuisland, gaan ze niet voor tien dagen, maar vier of vijf weken. Dat is voor onze planning wel een dingetje, maar ze stemmen dat samen goed op elkaar af.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.