Lidl vindt knuffels op de markt gooien duurzaam

0
Leestijd: 2 minuten

Deze week start Lidl een campagne over ‘boerderijmini’s’ (zie foto) en dat volgens Lidl zelf in het kader van de verdere verduurzaming. Boerderijmini’s zijn poppen in de vorm van een dier, knuffels voor kinderen dus. Al jarenlang kritiseren ngo’s en andere meningmakers de extra milieubelasting die spaaracties voor poppetjes en andere tijdelijke hebbedingetjes tot gevolg kunnen hebben, maar Lidl zegt in een persbericht deze spaaractie juist in het teken van de verduurzaming staat.

Lidl meldt in een persbericht dat het duurzaamheidsdoelen realiseert. De keten heeft eind vorig jaar klimaatdoelen geformuleerd. ‘Deze doelen zijn gebaseerd op de methodologie van het Science Based Target initiative (SBTi), een initiatief van UN Global Compact, het World Resource Institute en het WNF, waar wetenschappelijke kaders zijn gesteld om de CO2-uitstoot te verlangen en deze uitstoot ook concreet meetbaar te maken’, aldus Lidl. De doelen zijn dat Lidl in 2022 een klimaatneutrale bedrijfsvoering heeft, dat de grootste leveranciers in 2026 zich ook ‘gecommitteerd hebben’ aan die SBTi’s en dat ‘Lidl haar directe uitstoot met 80% vermindert’ in 2030. En dat is allemaal in overeenstemming met het zogeheten Parijsakkoord.

Maar, aldus Lidl, die doelen zijn alleen haalbaar door een ‘nauwe samenwerking’ met leveranciers. En daar, aldus de keten, wil het de leveranciers bij ‘helpen’. Voorbeelden? Twee jaar geleden heeft Lidl met agf-leveranciers de overstap gemaakt op een Planet Proof-certificering. Verder koopt Lidl het versaanbod alleen direct bij boeren, telers of telersverenigingen en niet bij een groothandel of veiling – tenzij dat in de wisseling van het seizoensaanbod niet anders kan. Verder zegt Lidl dat het jarenlang samenwerkt met zulke leveranciers, omwille van het verdienmodel van deze leveranciers. Daarnaast heeft Lidl het logo ‘van eigen bodem’ gelanceerd, verder nog de eieren van Kipster (een verduurzaamde kippenhouderij). En leveranciers worden ondersteund bij hun verduurzamingsstappen. Die leveranciers kunnen gebruik maken van adviesbureau CLM, ‘op onze kosten’, aldus Lidl.

“Daarnaast betrekken we onze klanten ook in onze verduurzamingsactiviteiten”, aldus Lidl. Het noemt daarbij twee voorbeelden. Ten eerste; aandacht voor de herkomst van producten in de folder en op de site. Nederlandse telers en/of producenten vertellen over hun werk en hun producten. Ten tweede? “Kinderen leren op speelse wijze meer over het Nederlandse boerderijleven en de oorsprong van de producten die ze op hun bordje of in de fruitmand vinden.” En dat doet Lidl met een campagne van knuffelpoppen in de vorm van dieren.

Of UN Global Compact, het World Resource Institute en het WNF ook echt vinden dat je met de onnodige productie van dat soort knuffels – want; spaarcampagnes zijn er vooral uit concurrentie-oogpunt – ook echt bezig bent met verduurzamen, dat melden die drie niet in dat bericht.