Lipton wordt een circulair merk

0

Een duurzame festivalactivatie is één ding, een merk vergaand verduurzamen is natuurlijk nog iets heel anders. En toch is dat precies wat Unilever van plan is, met het Nederlandse Lipton-team als belangrijkste aanjager. Vanaf komend jaar worden alle 60 miljoen Lipton-flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic.

Afgelopen oktober was Unilever met het team van Lipton één van de drie finalisten van de FNLI Award, de nieuwe prijs die de koepelorganisatie van de levensmiddelenindustrie heeft geintroduceerd om vernieuwende initiatieven met maatschappelijke impact in de sector te stimuleren. Het Lipton-team was genomineerd vanwege meerdere duurheidsinitiatieven in 2019. Zo lanceerden zij als eerste frisdrankmerk een speciale festivalfles van 100% gerecycled plastic en organiseerden zij diverse clean-ups met consumenten. “Die ervaring heeft heel veel positieve energie in het team losgemaakt, juist omdat we hierdoor inzagen dat we met het merk als geheel grote stappen kunnen maken”, vertelt Bibianne Roetert, brand manger Lipton Europa. Daarmee werd het duurzame festivalflesje eigenlijk een technische test en opmaat naar een grote vervolgstap.

Toejuichen

“We hebben aangekondigd dat we in 2020 al onze flessen gaan maken van rPET oftewel 100% gerecycled plastic”, aldus Joost Houben, marketing director Refreshment Benelux. Een vergaande stap. Alle 60 miljoen Lipton-flessen worden vernieuwd, wat om te beginnen 1.400 ton nieuw plastic scheelt en meer dan 40% CO2-reductie oplevert ten opzichte van de bestaande situatie. De eerste flessen zijn vanaf begin komend
jaar beschikbaar in de supermarkten. Houben: “Daarmee zijn we het eerste grote frisdrankmerk dat de stap zet om alle plastic verpakkingen op deze manier en deze schaal te verduurzamen. We vervullen hiermee een voortrekkersrol binnen de categorie, zoals we deze rol ook hebben als het gaat om suikerreductie en duurzaam geteelde thee. Zo hebben we de hoeveelheid suiker in ons portfolio sinds 2012 gereduceerd met 37% en was Lipton in 2018 het eerste ijstheemerk met een Rainforrest Alliance-certificering.”

De transitie en met name het opschalen naar de omvang van een merk als Lipton is echter geen sinecure. De hoeveelheid gerecycled plastic is voor het gevraagde volume namelijk niet zomaar voor handen. In Morssinkhof Plastics heeft Unilever uiteindelijk de partner gevonden die deze grote klus aankan. Houben: “We zijn hier ook open over, omdat we dit niet doen met het oogpunt er een concurrentievoordeel mee te behalen. Sterker nog, we juichen het toe als anderen vergelijkbare stappen zetten.”

Schaalgrootte

Hoezeer de stap van Lipton voortkomt uit de bevlogenheid van het lokale Lipton-team, blijkt wel uit het gegeven dat Lipton Europa heeft aangekondigd het voorbeeld van Lipton Nederland binnen drie jaar te volgen. “We lopen dus eigenlijk twee jaar op Europa vooruit”, aldus Roetert. “Het mooie is wel dat nu duidelijk is dat Lipton ook wereldwijd deze beweging gaat inzetten. Wat wij in Nederland laten zien, is dat je de verduurzaming aanzienlijk kunt versnellen als je het maar echt wil. De truc is simpel: gewoon beginnen.”

Technische uitdagingen waren er genoeg. Zo moest uiteraard ook de voedselveiligheid van de nieuwe flessen uitvoering worden getest. Ook is een niet gering vraagstuk hoe je met het oog op de toekomst zorgt voor voldoende materiaal. Houben: “Duidelijk is dat het systeem achter rPET schaalgrootte nodig heeft om efficiënter te worden. Het belang van het verduurzamen van de grote afvalstromen die uit onze sector voortkomen is echter groter.”

De maatschappelijke discussie over plastic heeft ook de discussie over statiegeld nieuw leven ingeblazen. Daar waar een aantal jaren geleden de afschaffing van het statiegeldsysteem nog dichtbij leek, wordt nu door sommige partijen aangedrongen op uitbreiding naar statiegeld op kleinverpakkingen.
Houben daarover: “Het heffen van statiegeld op kleine plastic flessen kan een bijdrage leveren aan een hoogwaardige stroom van plastic om te recyclen, waardoor het aanbod van kwalitatief gerecycled materiaal groter wordt. Tegelijkertijd moeten statiegeldsystemen wel zorgvuldig worden doordacht om ervoor te zorgen dat de terugname van verpakkingen wordt gestimuleerd, zonder dat consumenten te maken krijgen met een (te) hoog initieel statiegeldbedrag. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat er voldoende innamepunten zijn op voor de consument relevante plekken.”

Verantwoordelijkheid

Daarvan is ook de retail doordrongen, meent Roetert. “Een positieve impact op de planeet maakt energie los hebben we gemerkt. Dat geldt niet alleen intern en voor de betrokken leveranciers, maar ook voor onze klanten. Daar staat verduurzaming ook hoog op de agenda.” Richting retail vertaalt Lipton de verduurzaming ook door naar displays en ander POS-materiaal. Roetert: “En we denken ook na over de premiums die we inzetten. Zo hebben we jarenlang kunststof Lipton-zonnebrillen uitgedeeld. Daar stoppen we mee. We willen naar minder premiums, maar met meer waarde. We kiezen er nu bijvoorbeeld voor om bamboe broodtrommels weg te geven. We proberen hiermee ook onze leveranciers wakker te schudden en een duurzame olievlek te creëren waarmee we duurzaam gedrag stimuleren.”

Daarbij onderstrepen Houben en Roetert overigens dat plastic niet per se slecht is, maar dat je er op verantwoorde wijze mee om moet gaan. Dat Lipton dat als consumentenmerk doet, is ook een signaal aan die consument. Houben: “We laten zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen, ook na de verkoop. Dat moet mensen ertoe aanzetten ook bewuster met verpakkingen om te gaan.” Roetert: “Dat communiceren we via de verpakkingen, maar we organiseren in het kader van World Cleanup Day bijvoorbeeld ook acties om zwerfafval op te ruimen. We willen als Lipton laten zien dat opruimen niet alleen nodig is, maar ook heel leuk kan zijn als je het samen doet. En we doen daar als team zelf ook aan mee.”

Actiegericht

Intussen is het onderliggende klimaatprobleem natuurlijk levensgroot. “Reden te meer om in actie te komen”, aldus Houben. “We hebben ons als Unilever net verbonden aan de doelstelling om in 2025 de absolute hoeveelheid nieuw plastic te reduceren, meer gerecycled plastic te gebruiken en meer plastic in te zamelen dan dat we op de markt brengen. Wij geven hier in Nederland met Lipton nu invulling aan, waarbij het onze ambitie is om als merk uiteindelijk volledig circulair te worden.”

Houben merkt dat het gevoel van urgentie toeneemt; bij de consument, bij de retail en bij de industrie. “Er is momentum om meer te doen. Iedereen wil het, ook de consument in zijn of haar kleine dagelijkse keuzes. En die kunnen wij daarbij helpen door ons deel te doen.” Dat gebeurt wel op een andere manier dan voorheen. Er is bij bedrijven een nieuwe generatie op posities terechtgekomen die zaken in beweging
kunnen krijgen. Roetert: “Het zijn ondernemende mensen die zaken willen aanpakken. Zo ook hier. We zijn bij Lipton heel erg actiegericht, waarbij we mikken op de stappen waarmee we de meeste impact hebben. We versnellen en zetten grotere stappen dan voorheen denkbaar zou zijn binnen een bedrijf als Unilever.”

Feestje

“Het instromen van de nieuwe flessen in de supermarkt moet een feestje worden”, aldus Roetert. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Dat hoort kennelijk een beetje bij de snelheid waarmee de invoering gepaard gaat. “Daar wordt nog aan gewerkt, maar we zullen het moment zeker gebruiken om consumenten meer bewust te maken van het belang van recyclen. De precieze boodschap zullen we afstemmen op de locatie waar de consument op dat moment koopt. Die is voor supermarkten dus anders dan voor bijvoorbeeld tankstations. Ook de flessen zelf zullen van de nodige communicatie worden voorzien: op de voorkant een logo dat zegt dat de fles van 100% gerecycled plastic is gemaakt en op de achterkant de instructie om de fles op de juiste manier in te leveren. Houd de Lipton-flessen dus in de gaten.”