Locatus Top-100 Winkelformules 2019
Locatus Top-100 Winkelformules 2019 Shelflife

Locatus Top-100 Winkelformules 2019

· leestijd 1 minuut Algemeen

Kruidvat voert opnieuw de Top-100 van grootste winkelformules, gemeten in aantal vestigingspunten. Op plaats twee treffen we Albert Heijn aan en - voor het eerst - op plaats drie Jumbo. Gemeten in winkelvloermeters staat Albert Heijn al jaren op de eerste plaats, gevolgd door Jumbo. De Top-100 Winkelformules, jaarlijks samengesteld door locatiedatabedrijf Locatus, kent relatief weinig verschuivingen, maar een aantal ontwikkelingen vallen dit jaar op.

Zo is één van de grootste stijgers drogisterijformule DA. DA staat met 235 winkels op de 34e plek doordat er het afgelopen jaar 36 filialen bij zijn gekomen. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat een groot aantal DIO-drogisterijen verder is gegaan onder de DA-vlag. DIO maakt dan ook een vrije val en is maar liefst 37 plaatsen gezakt. Met 139 drogisterijen bezetten zij nu plek 82.

Twee andere opmerkelijke stijgers zijn Jumbo Slijterij en Coop Slijterij. Zij zijn respectievelijk 21 en 15 plaatsen gestegen. In 32,5% van alle Jumbo-filialen is nu een slijterij aanwezig. Bij Coop ligt dit percentage nog veel hoger. Daar is bij maar liefst 208 van de 228 supermarkten een slijterij inbegrepen. De ‘borrelshop’ in supermarkten is kennelijk in opmars. Hier tegenover staat dat slijterijformule Mitra dit jaar buiten de Top-100 is gevallen. Zij bezette vorig jaar nog de gedeeltelijk laatste plaats samen met kledingketen Only.

Diezelfde laatste plek wordt nu bezet door een nieuwkomer, Rituals. De verkoper van verzorgingsproducten staat voor het eerst in de Top-100 met 115 winkels in heel Nederland. New York Pizza Delivery is de andere debutant op de lijst. Zij komen met 129 filialen binnen op plaats 90.

Top-100 Winkelformules

Gemeten in winkelmeters ziet Locatus zo goed als dezelfde top-10 als een jaar geleden. Zoals gezegd voeren Albert Heijn en Jumbo al jaren Top-100 Winkelformules aan. De enige wijziging is dat Lidl en Karwei van positie zijn geruild, waardoor Karwei nu op de 6e plek terug te vinden is. Zij zijn, samen met Intratuin, de enigen uit de top-10 waar het metrage is gedaald.

Waar Decathlon vorig jaar nog op de 88e positie te vinden was, staan zij nu op plek 63. Met 51.344 m² heeft de sportzaak bijna 14.000m² meer in vergelijking met vorig jaar. Een andere grote stijger is Hudson’s Bay. Vorig jaar debuteerden zij nog in de Top 100 en dit jaar stijgen zij naar de 33e plek met een totale oppervlakte(WVO) van 102.119 m².

Dit jaar zijn er vijf nieuwe winkelformules in de Top-100 Winkelformules (op basis van wvo) terug te vinden, te weten: Bauhaus, Coppelmans, Jumper, Sani-Dump en Rataplan. Hoogste binnenkomer hiervan is Bauhaus. Zij staan op plek 87 met 38.528 m². Eén van de winkelformules die we niet meer terugvinden in de Top 100 is DIO. Zoals gezegd, zijn een groot aantal van hun panden onder de DA-vlag verder gegaan.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.