Lubach lanceert Slechter Leven-keurmerk
Lubach lanceert Slechter Leven-keurmerk Shelflife

Lubach lanceert Slechter Leven-keurmerk

Algemeen

Arjen Lubach lanceerde gisteravond tijdens zijn satirische tv-programma Zondag met Lubach het Slechter Leven-keurmerk. Lubach hekelde in een uitgebreid item over de bio-industrie de misstanden (schendingen dierenwelzijn, stalbranden etc.) in die sector en de onwil van de politiek om daar iets aan te doen. En passant kreeg ook de supermarktsector een flinke veeg uit de pan.

Zo waren er beelden te zien van Erik Kieftenburg (senior director Merchandising & Sourcing Albert Heijn) die uitleg gaf over de AH basiskip en dat deze een soort ‘tussenkip’ was op weg naar scharrelkippenvlees, waarbij de consument het tempo bepaalt.  De beelden waren echter zo gemonteerd dat Lubach het initiatief eenvoudig op de hak kon nemen. In februari van dit jaar sprak FoodPersonality nog uitgebreid met Kieftenburg en de uitdagingen van Albert Heijn op het gebied van vlees (zie hieronder).

https://issuu.com/foodpersonality/docs/17fp002_2017_lr/24

Lubach ging echter nog een stap verder. Het Beter Leven-keurmerk voor vlees met hogere dierenwelzijnseisen, een initiatief van de Dierenbescherming, is momenteel van toepassing op nog geen 20% van het totale vleesaanbod. Lubach vindt echter dat van al het andere vlees duidelijk moet zijn dat de dieren volgens veel lagere welzijnsvoorschriften gehouden worden. Vandaar dat hij tijdens de uitzending het Slechter Leven-keurmerk lanceerde.

https://youtu.be/z-ji6r46Xo8

Consumenten kunnen stickers met het Slechter Leven-keurmerk via het programma van Lubach aanvragen. Het is echter niet de bedoeling dat mensen de stickers op vleesproducten in de supermarkt gaan plakken, vertelde hij er met een grote knipoog bij. De stickers zijn inmiddels op, meldt de website van het programma. Wel kan een afbeelding van het stickervel gedownload worden.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.