Maak jij een gezonder eetpatroon gemakkelijker? Meld je aan en win de Gezonde Innovatie Award!

0
Leestijd: 3 minuten

Gezond(er) eten en leven is een hele uitdaging. Foodlog en FoodPersonality organiseren daarom voor de tweede keer de Gezonde Innovatie Awards: een complimentenprijs voor producten en initiatieven die gezonder eten gemakkelijker maken.

Meld je aan!
Boeren, verwerkers, verenigingen, levensmiddelenfabrikanten, gemeenten, supermarkten, brancheorganisaties en burgers, meld je aan!
Stuur vóór 31 oktober een mail naar ted@shelflife.nl. Zet daarin de naam van je product of initiatief en je eigen contactgegevens. Wij nemen vervolgens contact met je op.

’Nee’ tegen ongezonde verleidingen

Volgens partijen als foodwatch, kinderarts-intensivist Koen Joosten (Erasmus MC) en multidisciplinair hoogleraar volksgezondheid Jaap Seidell (VU Amsterdam) leven we in een obesogene omgeving waarin mensen moeilijk weerstand kunnen bieden aan ongezonde voeding. Nee zeggen tegen al die verleidingen is moeilijk, zo niet onmogelijk.

Dit is te zien aan de obesitascijfers. Ongeveer de helft van de Nederlanders is te zwaar. Covid-19 onderstreept het belang van je gezondheid nog eens extra. Weerstand verhogen door gezond(er) te leven, lijkt te helpen om niet, of minder ernstig, ziek te worden, zegt onder meer de Rotterdamse internist-endocrinoloog, praktiserend ziekenhuisarts en leefstijlgeneeskundige Liesbeth van Rossum. Leefstijlgerelateerde aandoeningen leiden ook tot meer complicaties bij Covid-19.

Tijdens de coronapandemie is een deel van de Nederlandse huishoudens anders gaan eten: een vijfde eet meer groente en fruit, minder snacks en alcohol. Zo’n 10% eet juist ongezonder: meer snacks, vaker afhalen of laten bezorgen en meer alcohol. Met de Gezonde Innovatie Awards willen Foodlog en FoodPersonality de gezonde trend stimuleren en versterken.

De eerste editie: 150 aanmeldingen en 15.000 stemmen

Uit de ruim 150 aanmeldingen van 2020 nomineerde de vakjury negen initiatieven en 22 producten. Consumenten brachten maar liefst 15.000 stemmen uit op hun favoriete producten en initiatieven. De breed samengestelde vakjury bepaalde vervolgens de winnaars.

Eén van die winnaars is Willem van Prooijen, voorzitter van de Groente & Fruitbrigade is bijzonder trots op de erkenning van zowel jury (nr. 1) als publiek (nr. 3): “Deze prijs is een kroon op het werk van al onze vrijwilligers, leveranciers en anderen die zich hiervoor belangeloos inzetten.”

Ook Phaedra Mensen, oprichter van Spoony, is blij met haar drie prijzen. Spoony combineert groente met eetspelletjes om kinderen er meer van te laten eten. “Deze award geeft ons als startup onderscheid en geloofwaardigheid ten opzichte van andere initiatieven.” Dankzij de feedback van de jury verbeterde Mensen haar producten en strategie: “Mijn producten passen nu beter bij de behoeften van de afzetkanalen.”

Zo doe je mee

De Gezonde Innovatie Awards kennen twee categorieën:

  • Producten die het beste passen binnen een gezond(er) eetpatroon
  • Initiatieven die het meest aansporen tot een gezonder eetpatroon

Stap 1. Aanmelden Stuur vóór zondag 31 oktober 2021 een mail naar ted@shelflife.nl. Zet daarin de naam van het product of initiatief en je eigen contactgegevens. Foodlog of FoodPersonality neemt contact met je op over de inschrijving en het verdere verloop van het verkiezingstraject.

Stap 2. Nomineren Uit alle aanmeldingen selecteert een vakjury de genomineerden. Half november horen alle aanmelders of ze op de short list staan.

Stap 3. Publieksstemming Foodlog en FoodPersonality vragen het consumenten om hun favoriete producten en/of initiatieven te kiezen. Stemmen kan vanaf 1 december tot en met halverwege januari.

Stap 4. Jurybeoordeling Ook de vakjury kiest zijn favoriete producten en initiatieven.

Stap 5. Uitreiking Begin februari 2022 reiken Foodlog en FoodPersonality de publieks- en juryprijzen uit. De precieze invulling is mede afhankelijk van de ontwikkelingen rondom Covid-19. We houden je hiervan op de hoogte.

Samenwerking Foodlog en FoodPersonality

Contact tussen Foodlog en FoodPersonality was er al langer, maar met de uitverkiezing van de Gezonde Innovatie Awards kwam het in 2020 voor het eerst tot concrete samenwerking tussen de twee mediaplatforms. Vanuit ieders eigen kennis en expertise kunnen de twee elkaar op dit onderwerp versterken, zo is de gedachte.

Als vakmedium voor managers in de levensmiddelenhandel en -industrie is FoodPersonality uitstekend geïnformeerd over de trends en ontwikkelingen op het gebied van nieuwe producten en de plek waar consumenten deze het meest kopen: de supermarkt. Mede-initiatiefnemer Mark Peeters (FoodPersonality) legt uit waarom hij deze awards belangrijk vindt: “Ik zie veel producten gericht op gezondheid voorbijkomen, sommigen goed, anderen kunnen beter. Op het gebied van gezondheid is nog veel te winnen. Producenten, die een product maken dat past in een gezondere leefstijl en op de schappen van de supermarkten, kunnen een verschil maken. Zij verdienen wat mij betreft een compliment.”

Foodlog voert dagelijks gesprekken over gezondheid en de uitdagingen die daarbij horen. “Gezond eten is meer dan alleen het product en vraagt een integrale aanpak. Denk aan de ongezonde voedselomgeving waarin het lastig – zo niet onmogelijk – is gezonde keuzes te maken. Daarom willen we ook initiatieven aanmoedigen vooral door te gaan”, zegt Bianca van der Ha, projectmanager bij Foodlog en mede-initiator van de Gezonde Innovatie Awards.