Man doet vaker boodschappen
Man doet vaker boodschappen Shelflife

Man doet vaker boodschappen

Algemeen

De supermarkt wordt steeds minder het exclusieve domein van de vrouw. Zes jaar geleden lag het aantal mannelijke shoppers nog op slechts 20%, nu is dat percentage gestegen naar 26%, zo blijkt uit shopperonderzoek van SymphonyIRI.

“Er vindt vaker een verdeling van de huishoudelijke taken plaats en mannen moeten ook hun steentje bijdragen. Zij worden meer en meer met een boodschappenlijstje op pad gestuurd voor de weekboodschappen. Vooral senioren willen graag hun vrouw helpen om de zware boodschappen te sjouwen. Bovendien zijn er steeds meer alleenstaande mannen die zelf hun boodschappen doen. Tenslotte komen er ook meer producten gericht op de man op de markt, voornamelijk in non-food. Dat verklaart de toename van de mannelijke shopper”, aldus Henriëtte van Wijk, consultant Analytics & Shopper Knowledge bij SymphonyIRI.

Volgens Van Wijk is vooral de alleenstaande man een interessante doelgroep voor supermarkten; zij geven niet alleen meer uit aan voeding dan alleenstaande vrouwen, maar ze groeien ook nog eens harder dan het aantal alleenstaande vrouwen. “Een interessante combinatie die de supermarkt de kans biedt om meer omzet te realiseren door meer aandacht te besteden aan deze planmatige en merktrouwe doelgroep.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.