Marit van Egmond (AH) als boegbeeld van boek ‘beter eten’

0
Leestijd: 2 minuten

Afgelopen dinsdag maakte Albert Heijn bekend dat er een boek verschenen is waarin directeur Marit van Egmond mensen interviewt over eten, meer bepaald, ‘beter eten’. Van Egmond in een persbericht: “Met elkaar kunnen we – figuurlijk – onze wereld mooier eten. De afgelopen tijd is de aandacht voor voeding, wat het met je doet, wat het betekent voor de maatschappij en de impact op de planeet, sterk toegenomen. Eten en drinken speelt een belangrijke rol in de grote uitdagingen die letterlijk en figuurlijk op ons bord samen komen. Elke avond weer. We staan op een kantelpunt. De urgentie om het beter te doen, werd nog nooit door zoveel mensen gevoeld.” Het boek verschijnt niet als ‘papieren versie’, maar als e-boek en is voor iedereen downloadbaar.

In dat boek ‘schrijft’ Van Egmond over oplossingen om te kiezen voor beter eten (we zetten ‘schrijft’ tussen aanhalingstekens omdat er in het colofon een hele rits medewerkers voorbijkomen, en bovendien: Van Egmond heeft helemáál niet de tijd om zo’n boek zelf te schrijven, is ons vermoeden) en zij interviewt in dat boek mensen als Marcel Levi (internist), Chantal Linders (van de app ‘Greenhabit’), ‘fooddesigner’ Chloé Rutzerfeld, burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb, voormalig sterrenkok Dalila Sayd (tegenwoordig de vrouw achter ‘het Eetschap’, bevordering gezonder, duurzamer en ‘inclusiever’ voedsellandschap) en Louise Fresco (voorzitter rvb Wageningen Universiteit).

Van Egmond wordt verder in dat persbericht van Albert Heijn geciteerd: “Voeding speelt een essentiële rol in de grote uitdagingen die in onze samenleving zijn ontstaan. Ongezonde eetgewoonten leiden tot welvaartsziekten die een steeds zwaardere stempel drukken op de gezondheidszorg. Steeds meer mensen voelen zich eenzaam, ervaren druk van de buitenwereld en verliezen het echte contact met elkaar. Dat is terug te zien in maatschappelijke onvrede en in verschillen die worden uitvergroot in plaats van overbrugd. Daarnaast zijn er grote zorgen over de impact van het huidige voedselsysteem op het klimaat, de biodiversiteit, het dierenwelzijn en de leefomstandigheden van de makers. We kunnen niet op deze weg doorgaan. Door gezamenlijk ‘beter eten’ makkelijk, betaalbaar en lekker te maken, komt een gezonde leefstijl voor iedereen binnen bereik. Door jong te leren wat voeding met je doet, kunnen we welvaartsziekten verminderen. De verbindende kracht van eten kunnen we inzetten om sociale cohesie te vergroten. Daarnaast is het verder verduurzamen van ons hele voedselsysteem een belangrijke stap om te zorgen dat de volgende generatie ook de vruchten van de aarde kan blijven gebruiken.”

De bevindingen vloeien voort uit o.a. de gesprekken met de geïnterviewden in dat boek. Zo is bijvoorbeeld Aboutaleb een pleitbezorger van ‘samen eten’, als stimulans voor meer ‘sociale cohesie’.

Albert Heijn meldt verder dat het zich al jaren inzet voor een duurzamere en gezondere leefstijl en samenleving. “Of het nu gaat over de structurele verlaging van suiker, zout en vet in de eigenmerkartikelen of het reduceren van plastic bij verpakkingen. Of bij de jarenlange samenwerking met meer dan 1.000 Nederlandse boeren en telers in de ‘Beter voor boer, dier en natuur’-programma’s en het overstappen op Nederlandse groene windenergie.”

En dan weer Van Egmond: “We zijn trots op wat we al bereikt hebben, maar beseffen ook dat we nog stappen te zetten hebben. De beweging naar beter eten kunnen we alleen samen met alle partners in de keten versnellen. Niet alleen met onze vertrouwde partners en leveranciers, maar ook met kleinere initiatieven en start-ups. Met als doel om samen een bestendige en inspirerende weg voorwaarts op te gaan naar een gezonde, duurzame en sociale samenleving.”