Marit van Egmond Foodmanager van het Jaar

0
Leestijd: 3 minuten

Zojuist is op het Nationaal Food Congres (NFC) in het Scheveningse Kurhaus Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, uitverkozen tot Foodmanager van het Jaar. Het is dit jaar voor de 25e keer dat er een Foodmanager van het Jaar wordt uitgeroepen. Marit van Egmond is de eerste vrouw die de titel mag dragen.

De jury motiveerde de keuze voor Van Egmond als volgt:

“Marit van Egmond heeft een lange en bijzondere staat van dienst bij Albert Heijn. Kijken we nu terug – vanaf het moment waarop zij stopte als algemeen directeur van Gall & Gall en weer terugkeerde naar Albert Heijn – dan zien we een bijzondere vernieuwingsdrang, eerst in haar rol als verantwoordelijke voor het versassortiment, vervolgens in haar rol van commercieel directeur en sinds 2019 in haar rol van ceo.”

“Sindsdien loopt Albert Heijn op vele fronten voorop in de supermarktsector, trouw aan het vernieuwings-dna dat het erfgoed van Albert Heijn is. We kunnen in dit bestek onmogelijk alle wapenfeiten noemen. We noemen er enkele: Albert Heijn is voorop gegaan in de reductie van zout, suiker en vet, in de ontwikkeling van online, in de digitalisering van het contact met de klant en vooral ook in de verduurzaming van het assortiment.”

 

Joost Manassen, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres, spreekt de nieuwbakken Foodmanager van het Jaar toe.

“Dat ging gepaard met opmerkelijke initiatieven zoals een boek over ‘verbinding’ en ‘samen eten’ en een duurzaamheidsfestival. En laten we ook het ambitieuze en omvangrijke ‘Beter eten’-programma niet vergeten. Daarnaast: omdat het credo van Albert Heijn ‘en, en’ is, blijft de formule met Bonus-acties en ‘Prijsfavorieten’ aantrekkelijk voor klanten in een periode van druk op de koopkracht en concurrentiedruk.”

“Met Marit van Egmond als boegbeeld heeft Albert Heijn zich tot een marktleider ontwikkeld die de evenwichtskunst tussen duurzaam en prijsattractief en tussen online en offline tot in de puntjes beheerst.”

Ton van Veen, Foodmanager van het Jaar 2021 en tijdelijk bestuurder van Jumbo, reikt de award uit aan de nieuwe Foodmanager van het Jaar: Marit van Egmond

De FoodManager van het Jaar wordt gekozen in drie beoordelingsronden. De raad van advies van het Nationaal Food Congres (het evenement waarop de bekendmaking plaatsvindt) stelt een ‘shortlist’ samen of kiest één kandidaat. Vervolgens buigt een andere jury zich over deze shortlist/kandidatuur, namelijk de vijf laatste gekozen FoodManagers van het Jaar, voor zover zij in de gelegenheid zijn. Dit jaar zijn dat (met daarbij de functies die zij op dit moment vervullen):

• Erik Bras, ceo Signature Foods
• Leo Linders, lid raad van commissarissen Jan Linders Supermarkten
• Laurens Sloot, algemeen directeur EFMI Business School
• Ton van Veen, gedelegeerd commissaris Kon. Jumbo Food Groep
• hieraan is Joost Manassen toegevoegd, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres (en werkzaam als partner bij De Transformatie Groep)

Als laatste vindt overleg plaats met de voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL, koepelorganisatie supermarktketens) en van de voorzitter van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI, koepelorganisatie levensmiddelenfabrikanten). De CBL-voorzitter is Bert Roetert, de FNLI-voorzitter is Ronald Prince (ceo Royal Smilde Foods).

Hoofdredacteur Gé Lommen van FoodPersonality is niet-stemhebbend voorzitter van de jury. De verkiezing van de FoodManager van het Jaar is een initiatief van FoodPersonality, mediaplatform voor de levensmiddelensector.