Marktaandeel Albert Heijn stijgt naar 35,3%

0
Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is gestegen van 35,2% in 2016 naar 35,3% in 2017, zo maakt Albert Heijn vandaag bekend. De cijfers zijn afkomstig van Nielsen en betreffen het marktaandeel gerekend over het hele jaar.
Albert Heijn blikt in een persbericht met het marktaandeel terug op het afgelopen jaar. Het sloot 2017 – het jaar waarin de marktleider ‘130 jaar innovatie’ vierde – af met een mooie decembermaand die in het teken stond van samen genieten. Op het Allerhande Kerstfestival, met honderden kerstlunches in de winkels en met de drukste periode in de thuisbezorging ooit met meer dan 100.000 bestellingen in één week.
In februari introduceerde Albert Heijn het Bakery Café en de Deli Kitchen waar klanten kunnen genieten van lekkere, vers bereide producten die ze zelf kunnen samenstellen en ter plekke kunnen opeten of meenemen voor onderweg of thuis. AH voerde een flinke suikerreductie door in het schap met frisdrank voor kinderen en het schap met sappen waardoor per jaar 50 miljoen minder suikerklontjes worden geconsumeerd.
Op het gebied van duurzaamheid vermeldt AH mooie resultaten zoals het tienjarig bestaan van de AH Foundation en de overeenkomst met Royal A-ware voor het realiseren van een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten.
Voor de tweede keer werd de Product Pitch georganiseerd om jong ondernemerschap te stimuleren, vernieuwend te zijn in het assortiment en klanten te blijven verrassen met vernieuwende producten. Winnaar werd Abel’s Deli.
De verbeteringen in de eigen merkproducten werden herkend door de Consumentenbond. “We kwamen als beste uit de test met onder andere onze vegetarische burgers en aardbeienyoghurt”, aldus AH. De Consumentenbond concludeerde daarnaast dat Albert Heijn de meeste en beste aanbiedingen heeft.
Met Appie Today – een social zender met programma’s gemaakt voor en door klanten en medewerkers – sloeg Albert Heijn begin 2017 een nieuwe weg in. AH introduceerde Rappie en testen sinds december bij AH to go kassaloos shoppen. Klanten reageerden naar eigen zeggen enthousiast op spaaracties met vernieuwende VR/AR technieken en het in 2017 uitgebreide aanbod ‘Goedkoopjes’
49 winkels kregen een metamorfose: nieuwe en vernieuwde winkels met veel innovaties op het gebied van format en duurzaamheid, zoals de vernieuwde AH XL in Alkmaar die door onder andere een energiezuinig koel- en klimaatsysteem en 1.500 zonnepanelen CO2 neutraal is.
Albert Heijn wil ook mensen in de omgeving van de winkels een plek bieden waar zij elkaar kunnen ontmoeten en iets voor een ander kunnen doen: tijdens de week van de eenzaamheid organiseerden meer dan 500 winkels een lunch voor buurtgenoten. Verschillende winkels legden zich toe op het herkennen en begeleiden van oudere klanten en/of klanten met alzheimer. Voor medewerkers in hun eindexamenjaar organiseerde AH het afgelopen jaar een gratis examentraining.